‘Een dier is (g)een cadeau’: nieuwe campagne moet onverantwoorde aankopen van dieren stoppen

Er is een nieuwe campagne gelanceerd om een halt toe te roepen aan onverantwoorde dierenaankopen. ‘Een dier is (g)een cadeau’, niet toevallig met de kerst- en eindejaarsfeesten in het vooruitzicht.

Accepteer cookies om deze inhoud weer te geven.
door
Redactie Online
Leestijd 1 min.

Er zijn nog altijd veel mensen die een huisdier als geschenk geven, bijvoorbeeld voor Kerstmis of nieuwjaar, stelt Vlaams minister voor Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA). «Dieren kunnen een prachtig geschenk zijn, maar alleen als het een doordachte beslissing is. Een dier is geen zak chips die je voor een feestavond uit het rek plukt.»

De minister wil met de nieuwe campagne mensen bewust maken dat bij het in huis halen van een dier ook verantwoordelijkheden horen. «Het is cruciaal om goed na te denken: hebben de nieuwe baasjes wel voldoende tijd om goed te zorgen voor het dier? Wat zullen de huisgenoten ervan vinden? Kunnen alle kosten betaald worden?», zegt de minister. «Als je doordacht te werk gaat, dan wordt het een feest voor mens en dier. In het andere geval wordt het noch voor mens noch voor dier een pretje.»

De campagne ‘Een dier is (g)een cadeau’ zal zowel offline, bijvoorbeeld op bussen van De Lijn, als online op sociale media te zien zijn.