Beloningssysteem "High-Five" in Lommel zorgt voor 45 procent meer fietsende leerlingen

In de basisscholen in Lommel zijn 45 procent meer fietsers dankzij het beloningssysteem “High-Five”. Dat systeem werd op 15 september ingevoerd en moet leerlingen op een speelse manier aanzetten om met de fiets of te voet naar school te komen. Een nieuwe rondvraag op school toont nu dat 7 op 10 leerlingen trapt of stapt naar school, wat een stijging is van bijna de helft op een kleine drie maanden tijd.

Het “High-Five” systeem wil leerlingen aanzetten om met de fiets of te voet naar school te komen en dat blijkt nu na 3 maanden al goed te werken. Bij de start van de actie deden de deelnemende scholen een rondvraag in hun klassen om te tellen hoeveel kinderen er naar school wandelden of fietsten. Nu zijn we drie maanden verder, en dus hebben de scholen een impactmeting gedaan. Wat blijkt? 70 procent van de leerlingen stapt of fietst naar school, en dat is een stijging van 45 procent ten opzichte van de eerste meting.

Succesformule

Volgens schepen van Mobiliteit Sophie Loots (CD&V) zorgt de beloning voor extra motivatie bij de leerlingen. “Kinderen worden beloond om met de fiets of te voet naar school te komen. Fietsen en sparen voor een beloning als een filmticket, dat is natuurlijk leuk om te doen. Het uitdelen van de high-fives zelf vinden ze leuk, en dan is er nog de superheld. Dat werkt allemaal stimulerend.”

Loots hoopt dat het project kan leiden tot een domino-effect in Lommel. “High-Five kadert binnen Lommel als fietsstad. Het richt zich vooral op de kinderen, maar zij kunnen ook de ouders overtuigen om de fiets te gebruiken. De route naar school wordt veiliger door de vele fietsers, en daardoor wordt de hele schoolomgeving veiliger. Ook de ouders geven positieve feedback. Ze parkeren verder en rijden voorzichtiger.” 

Meest gelezen