Direct naar artikelinhoud
Voor u uitgelegdKlimaat

Mijn benzinewagen is aan vervanging toe. Tijd om een nieuwe elektrische wagen te kopen?

Ochtendspits op de E40. Veel wagen zorgen voor veel uitstoot, hoe kunnen we dat vermijden?Beeld Wouter Van Vooren

Stel dat je oude fossiele gezinsauto toe is aan vervanging. Is het in klimaatopzicht een betere keuze om een nieuwe elektrische te kopen? Of laat je de bestaande wagen beter repareren zodat je kunt blijven rijden tot het echt niet meer kan?

Een nieuwe elektrische auto stoot veel minder CO2 uit dan een wagen met een benzinemotor. Bij de productie en verbranding van benzine komt immers CO2 vrij. Bij het opwekken van elektriciteit ook, maar doordat het aandeel groene energie in ons land steeds blijft groeien, daalt de indirecte CO2-uitstoot van elektrische auto’s. Zo wordt zelfs een bestaande e-auto elk jaar een beetje schoner.

Het gaat hard: dankzij de groei van zonnepanelen en windmolens is de uitstoot voor een kilowattuur in 2030 naar verwachting nog maar 100 gram CO2. Daar rijdt een gemiddelde e-auto 5 tot 6 kilometer mee, waardoor de uitstoot per kilometer grofweg 20 gram is. Een beetje benzinewagen stoot ruim boven de 200 gram uit, als alles wordt meegeteld.

Maar: de nieuwe e-auto moet geproduceerd worden, en met name de fabricage van accu’s veroorzaakt veel CO2-uitstoot. Al is ook hier de trend dalend, zeker als de fabricage in Europa plaatsvindt. Hoe dan ook begint een nieuwe e-auto zijn leven met een grotere CO2-schuld dan een nieuwe benzinewagen. Tijdens het autoleven haalt de e-auto die achterstand weer in.

Kilometerteller

De Nederlandse wetenschapper en e-autoconnaisseur Auke Hoekstra reageert op een vraag op Twitter over het omslagpunt. “Het hangt vooral af van hoeveel je rijdt”, stelt hij. “Rij je minder dan 5.000 kilometer per jaar, dan zou ik de oude auto oprijden. Bij meer dan 15.000 zou ik een e-auto kopen.’

Een mooie vuistregel, maar kan het preciezer? Volgens milieuorganisatie Transport & Environment stoot een middelgrote e-auto alles bij elkaar 75 gram CO2 uit per gereden kilometer, uitgaande van de uitstoot van een gemiddelde Europese kilowattuur elektriciteit. Wie in Zweden elektrisch rijdt (veel groene stroom) stoot minder uit dan een Poolse e-auto (veel kolenstroom). Een Volkswagen Golf op benzine stoot per kilometer 241 gram uit, waarbij ook de productie van benzine (die vaak niet in de statistieken zit) is meegenomen.

Per kilometer stoot een nieuwe e-auto dus 166 gram CO2 minder uit dan zijn fossiele tegenvoeter. Maar de e-auto begint zijn leven met een ‘klimaatschuld’ van ongeveer 11 ton. Een snelle rekensom leert dat vanaf 66.000 kilometer die schuld is gecompenseerd, als we de CO2-uitstoot voor de productie van de bestaande gezinswagen buiten het klimaathuishoudboekje laten. Of dat een eerlijke vergelijking is, mag u zelf bepalen. Wordt de productie van de oude wagen ook meegenomen, dan is het in een vloek en een zucht gelijkspel.

Een nieuwe e-auto stoot elke kilometer 166 gram CO2 minder uit dan een fossiele wagen. Maar de productie van een e-auto veroorzaakt 11 ton CO2

Een Britse site berekent wel het verschil voor u, inclusief de emissies die de sloop oplevert. Door merk, type en leeftijd van de huidige auto in te voeren, plus de hoeveelheid kilometers en de gewenste elektrische vervanger, rekent de tool uit op welke datum de klimaatschuld is ingelost. In die berekening wordt trouwens wel de CO2-uitstoot van de productie van de eerste auto meegenomen. Belgische gebruikers moeten trouwens een beetje valsspelen, omdat een Britse postcode vereist is.

Deelauto’s

Eric van den Heuvel van Studio Gear Up, een adviesbureau voor klimaatvriendelijke brandstoffen, wijst op een andere bron van uitstoot: de ombouw van het bestaande brandstofnetwerk met benzine en diesel naar een elektrische infrastructuur. De aanleg van laadpalen, snelladers en extra transportcapaciteit voor elektriciteit levert immers ook broeikasgassen op. Die worden niet meegeteld en zijn lastig hard te maken omdat er, voor zover bekend, geen betrouwbare studies naar zijn gedaan.

Trouwens, ook bestaande verbrandingsmotoren kunnen een stuk klimaatvriendelijker, stelt Van den Heuvel. Bijvoorbeeld door te rijden op groen gas of biodiesel. “Als je je bestaande auto ombouwt zodat die op groen gas kan rijden, dan denk ik dat die qua klimaatemissies niet wordt ingehaald door een elektrische auto”, zegt hij.

Groen gas heeft net als biodiesel wel een nadeel: door de energiecrisis is het veel duurder geworden. Lange tijd kostte een kilogram (gas wordt niet afgerekend in liters) ongeveer 1,15 euro, inmiddels is de prijs bijna verdubbeld. Een liter hernieuwbare diesel kost ongeveer 2,75 euro.

Er is nog een andere optie: autodelen. Dan worden de klimaatkosten van de productie gedeeld over meerdere gebruikers. Veel deelauto’s zijn bovendien elektrisch.

Over één ding is iedereen het eens: kies een zo klein mogelijke auto, die rijdt efficiënter en vergt minder energie tijdens de productie. Of neem wat vaker de fiets.