© ATV

Wachttijden bij noodcentrale liepen vrijdagnacht op: “Blijf altijd aan de lijn, als je de noodcentrale belt”

Het was vrijdagnacht druk voor de operatoren van de noodcentrale. Een man die een zware brand in Berendrecht wilde signaleren, kreeg pas negen minuten na zijn eerste poging een medewerker aan de lijn. “Hiervoor waarschuwen we al jaren”, klaagt een van de operatoren. De brandweer was op dat moment al wel onderweg naar de plaats van de brand.

Jarit Taelman

LEES OOK. Uitslaande brand in pizzeria kort nadat die laatste klanten bediend had

Vrijdag brak er kort na middernacht brand uit bij bakkerij en pizzeria La Casa De Schutter in de Monikkenhofstraat in Berendrecht. Een buurtbewoner die metershoge vlammen zag, probeerde meteen de brandweer te verwittigen. De man belde om 0.11u naar de noodcentrale 112, maar na bijna twee minuten in wachtmodus hing hij op om het opnieuw te proberen.

Pas bij de zesde poging, om 0.21u, kreeg hij een medewerker van de noodcentrale aan de lijn. De brandweer was op dat moment al onderweg naar Berendrecht nadat een andere oproeper de noodcentrale wel had kunnen bereiken. Vijf minuten na die oproep waren de ploegen van Brandweer Zone Antwerpen ter plaatse.

Navraag leert ons dat er vrijdagavond een normale bezetting was met vier operatoren in de zaal. “Het was wel iets drukker dan normaal, waardoor er enkele oproepen in de wacht zijn beland”, zegt Erwin Hertens, directeur 112 bij de FOD Binnenlandse Zaken. “Het is echter zeer belangrijk om weten dat mensen die naar de noodcentrale bellen, ook aan de lijn blijven en niet inhaken. Anders belandt men terug achteraan de wachtrij.”

Werkdruk

Medewerkers van de noodcentrale bevestigen aan onze redactie dat er inderdaad vier collega’s aan het werk waren, maar wijzen erop dat de bezetting door de chronische onderbemanning wel is teruggebracht van vijf naar vier personen. “De kern van het probleem is niet dat de beller heeft ingehaakt, wel dat een bezetting van vier man gewoon te krap is voor het aantal oproepen dat we binnenkrijgen”, zegt operator Kris Astle van de noodcentrale.

“Zeker gezien de – niet dringende – oproepen voor de huisartsenwachtpost in Mechelen in het weekend en op feestdagen sinds december ook bij de noodcentrale in Antwerpen belanden.” Astle en een tweede collega weigerden om die opleiding te volgen en worden daarom in het weekend niet meer ingezet, ook niet voor alleen noodoproepen. Hun ontslag dreigt.

“Daardoor wordt de werkdruk alleen nog maar groter voor de andere collega’s. We waarschuwen al jaren voor deze problemen. Veel mensen verlaten onze dienst, dit jaar alleen al zagen we negen collega’s stoppen. En er komt geen volk bij. Momenteel zijn er nog maar 28 collega’s inzetbaar als operator, dat zijn er zeker 10 te weinig. Nochtans zegt men al tien jaar dat er een oplossing zal komen. Tevergeefs...”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Bekijk meer ATV