Brussels Airport met een nieuw veiligheidsschild: wat is er veranderd sinds de aanslagen?

Ook de luchthaven van Zaventem heeft sinds 22 maart 2016 niet stilgezeten en heeft dus een heleboel nieuwe veiligheidsvoorzieningen, samen met de politiediensten. Waaraan kan u zich bij een aankomende of vertrekkende vlucht verwachten?

1. Camera's met nummerplaatherkenning

Aan de ingang van Brussels Airport zijn duidelijk zichtbare camera’s geïnstalleerd  die aan nummerplaatherkenning doen. Zo kunnen alle auto's die de luchthaven binnenrijden een eerste keer gescreend worden door de veiligheidsdiensten. "Bij onregelmatigheden met de nummerplaat kunnen deze voertuigen onderschept worden nog voor ze de luchthaven bereiken," verduidelijkt Brussels Airport Company. 

Tony Margiocchi / Barcroft Media

2. Explosievenhonden

21 teams van explosievenhonden plus begeleider patrouilleren beurtelings op de luchthaven. Zij controleren vooral achtergelaten stukken bagage. "Dagelijks moeten we voor zo'n vijf stukken bagage een perimeter instellen en er de hond naartoe sturen," zegt explosievenhondbegeleider Bo Schampaert. 

Bo vormt een team met hond Riva. "Zij kan 18 types explosieven ruiken, vuurwapens en hulzen. We zijn één team: we hebben samen het examen afgelegd, we werken altijd samen, en nu woont ze bij mij thuis. Ze maakt deel uit van het gezin."

BEKIJK - Wij konden mee op patrouille: 

Videospeler inladen...

3. Politiepersoneel dat verdachte gedragingen herkent

De luchtvaartpolitie volgt een specifieke vorming met de bedoeling om bepaalde verdachte gedragingen te detecteren. De BDO-opleidingBehavioural Detection Officer. "De federale politie heeft dit personeel opgeleid om zo snel mogelijk personen met afwijkend gedrag te identificeren, zij zijn permanent aanwezig op de luchthaven."

Vaak gaat het om burgerpatrouilles die iedereen in de gaten  houden. "We letten op uiterlijke kenmerken", zegt Steven De Beus van de luchtvaartpolitie. "Bijvoorbeeld iemand die stopt en zich omdraait of te lang op één plek rondhangt, iemand die zijn pas versnelt en zijn gsm opneemt om iemand te bellen, ... Dat hoeven op zich geen verdachte kenmerken te zijn, maar we spreken hen daar wel op aan."

De federale politie heeft extra personeel opgeleid om personen met afwijkend gedrag te identificeren

Brussels Airport Company

4. Perimeter zonder voertuigen

De Kiss & Ride zone die oorspronkelijk vlak voor de luchthaventerminal lag, is nu verplaatst naar een drop off zone op driehonderd meter van de terminal. Er is meer algemeen een verkeersvrije perimeter rond de luchthaventerminal waar voertuigen niet worden toegelaten, met uitzondering van taxi’s en dienstvoertuigen. Zij mogen enkel passeren na een strenge controle. "Op die manier kunnen wij ook makkelijker patrouilleren in het luchthavengebouw," verduidelijkt De Beus. 

Naast deze zichtbare maatregelen zijn er ook nog andere niet zichtbare veiligheidsmaatregelen van kracht. Maar daarover geeft Brussels Airport Company geen verdere details, "opdat we de effectiviteit van deze maatregelen kunnen waarborgen."

Meest gelezen