Fors meer bestelwagens op de baan sinds kilometerheffing voor vrachtwagens

© BELGA

Een jaar na de invoering van de kilometerheffing voor voertuigen van meer dan 3,5 ton in België, merkt de transportsector een duidelijke toename van het aantal bestelwagens, die geen kilometerheffing moeten betalen. Dat meldt BTB, de socialistische vakbond voor de transportsector.

gjs

“Sinds de invoering van de kilometerheffing op 1 april 2016 merken we steeds meer bestelwagens op die ingeschreven zijn in het buitenland (vooral in Polen en Slovakije) en grote afstanden afleggen op onze wegen”, aldus BTB. “Omdat die voertuigen minder dan 3,5 ton wegen, zijn ze niet aan die heffing onderworpen. Erger nog, die voertuigen hebben ook geen tachograaf en we hebben dus geen idee over de rij- en rusttijden. Sommige van die voertuigen zijn uitgerust met slaapplaatsen en rijden twintig uur per dag met twee chauffeurs”, aldus de vakbond, die vraagt dat bestelwagens aan dezelfde eisen zouden moeten voldoen als de zware vrachtwagens.

Cijfers van automobielfederatie Febiac lijken de stelling van de vakbond te bevestigen. Zo werden er vorig jaar in België 68.165 lichte vrachtvoertuigen van minder dan 3,5 ton ingeschreven, een absoluut recordaantal. Het aantal inschrijvingen van zware vrachtwagens bleef stabiel. Het totale park van lichte vrachtvoertuigen van minder dan 3,5 ton kwam vorig jaar in België bovendien voor het eerst boven de kaap van de 700.000 (710.000) uit, terwijl het totale aantal zware vrachtwagens afklokte op 97.000, tegenover meer dan 100.000 drie jaar geleden.

Viapass, de overheidsdienst die de kilometerheffing coördineert, geeft vrijdag op een persconferentie uitleg bij één jaar kilometerheffing.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen