Verkeersagressie of ongeval: is de dashcam een goede oplossing bij conflicten en schadegevallen?
IndependerEr gaat amper een dag voorbij of je leest nieuwsberichten over verkeersagressie. Maar wat als je zelf slachtoffer wordt van dit groeiende fenomeen? Is de dashcam dan een oplossing bij conflicten? En hoe zit het met de wet op de privacy? Independer.be zocht het uit.
Wil je eventuele gevallen van geweld vastleggen na bijvoorbeeld een ongeval, dan is een dashcam bijzonder handig. Deze kleine videocamera maak je vast aan de voorruit of op het dashboard. Meestal heeft een dashcam een brede lens, zodat de volledige weg zichtbaar is. Hij legt alles vast wat er zich in het gezichtsveld van de bestuurder afspeelt.
Sommige dashcams leggen met een tweede lens ook vast wat er in de auto zelf gebeurt. De beelden worden bewaard op een geheugenkaart.
Ongeval gehad: wat nu? Met dit handig stappenplan hou je het hoofd koel.
Wat mag in België?
In ons land is er geen specifieke wet over dashcams. Je kunt dus een dashcam gebruiken, zolang je maar de privacywetgeving respecteert. De Gegevensbeschermingsautoriteit maakt een onderscheid tussen recreatief gebruik, gebruik in het interieur van een taxi en gebruik als bewijsmateriaal bij aanrijding.
Recreatief
Als je de weg filmt tijdens je vakantie in de bergen, dan mag je de beelden privé bewaren en de opnames enkel gebruiken voor privégebruik. Maak je de beelden openbaar, dan moet je eerst toestemming vragen aan de gefilmde personen.
Interieur van een taxi
Taxichauffeurs mogen een dashcam installeren om vandalisme te voorkomen. Ze moeten hun passagiers wél met een pictogram op de hoogte brengen dat er een camera in de taxi staat.
Bewijsmateriaal bij aanrijding
De Gegevensbeschermingsautoriteit zegt dat het in dit geval gaat om gerechtelijke persoonsgegevens. De Privacywet verbiedt de verwerking van deze gegevens, maar voorziet enkele uitzonderingen. Daaronder valt de verwerking van geschillen over verkeersongevallen.
In België geldt de dashcam met andere woorden als bewijsmateriaal bij een verkeersongeval of aanrijding. Je kunt de beelden dus overhandigen aan de politie en aan je autoverzekeraar. Op basis van de beelden kan die dan zien wie er aansprakelijk is voor het ongeval. Dat is zeker bijzonder nuttig als er discussie is met de tegenpartij, en er geen getuigen zijn van het ongeval die kunnen vertellen wat er precies is gebeurd. Of als het om een ernstig geval van verkeersagressie gaat, waarbij iemand je auto beschadigt.
Je staat dan veel sterker in je schoenen om de schuld van de andere te bewijzen. De beelden zomaar op internet zetten kan niet als de personen of kentekenplaten herkenbaar in beeld komen.
Lees ook: Welke garage kies je voor de reparatie van je auto bij schade?
Opgelet: inlichtingsplicht
Al eigenaar van een dashcam heb je een inlichtingsplicht. Als er na het ongeval direct contact is met de tegenpartij, moet je die melden dat je een dashcam hebt. Ook op het politieverslag of aanrijdingsformulier moet je melden/laten vermelden dat er dashcambeelden zijn. Niet elke verzekeraar gebruikt de beelden ook als bewijsmateriaal, omdat sommigen twijfelen aan de betrouwbaarheid van de beelden.
Tip: Hoe vul je een aanrijdingsformulier correct in?
In welke landen mag je de dashcam gebruiken?
Niet in elk (vakantie)land is het toegestaan een dashcam te gebruiken. In de volgende landen is het gebruik verboden of onderworpen aan voorafgaande toestemming: Griekenland, Oostenrijk, Groothertogdom Luxemburg en Portugal.
Autoverzekeringen naast elkaar leggen? Via de kader hieronder van Independer.be vergelijk je diverse verzekeraars.
Lees ook via Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke verzekeringsmakelaar die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van een verzekering.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer