Boertige humor doet bijna de repetitie vergeten in ‘High on Life’
VideogamesAl sinds we, tijdens een vroege demo van ‘High on Life’, zodanig in een deuk lagen dat een van de toezichthoudende ontwikkelaars ons kwam vragen of alles wel oké met ons was, keken we keihard uit naar deze videogame van ‘Rick and Morty’-bedenker Justin Roiland. Het eindresultaat, dat zopas in de handel kwam, moet het dan ook vooral hebben van die constant tussen boertigheid en fijnzinnigheid springende pret.
Eigenlijk heeft het weinig zin om met een review van ‘High on Life’ te komen aanzetten: bedenker Justin Roiland bedient, zoals een van de ontwikkelaars van deze tweede game van zijn hand het verwoordt, “zijn eigen demografie”. Wanneer je een fan bent van de maker van tv-animatiereeksen ‘Rick and Morty’ of ‘Solar Opposites’, heb je geen oordeel van een recensent nodig om te weten dat dit de game voor jou is (disclaimer: ondergetekende rekent zichzelf tot dat clubje). Ben je dat niet? Dan zul je het eerder op je heupen krijgen van de kwistig uitgestrooide scheldtirades, de pis-en-kakhumor, de goedkope shocks, en de fijnzinnige adoratie voor sciencefictionmotieven.
Lachen met videogames
Maar voor dat piepkleine contingent van mensen die Roilands andere werk niét kennen en toch geïntrigeerd zijn geraakt door ‘High on Life’: het is een first person shooter waarin je sprekende wapens bedient. Die zogeheten ‘Gatlians’ zijn aliens die je, als jonge intergalactische premiejager, bijstaan in de strijd tegen het G3-drugskartel, dat een invasie van planeet Aarde in gang heeft gezet omdat mensen blijkbaar over de hele kosmos een luxedrug zijn, die door buitenaardse soorten wordt opgerookt zoals crystal meth.
Even terug naar de kenners dan: die voelen hier meteen Roilands pedigree in. De humor schippert constant tussen fijnzinnig en infantiel, met heel veel pis- en-kakhumor, en een verhaal dat bij momenten op een slimme manier speelt met de conventies waarop videogames draaien. Ha, je dacht misschien dat je in deze game, net zoals bijvoorbeeld in de ‘Fallout’-titels, automatisch geen kinderen kunt doodschieten? Probeer het maar eens! En het scherm waarin je het gelaat van je hoofdpersonage kunt kiezen is in ‘High on Life’ een spiegeltje waarop je een lijn coke door je neusgat trekt.
‘Halo’-mod
Qua gameplay is ‘High on Life’ in essentie een ‘Halo’-mod: het schieten voelt precies hetzelfde als in Microsofts signatuurserie, wat wellicht niet mag verbazen aangezien de titel door Roilands bedrijf Squanch Games werd gemaakt met middelen van Microsofts ID@Xbox-programma, dat games van onafhankelijke ontwikkelaars naar Microsofts Xbox-consoles en Windows-besturingssysteem voor pc’s brengt. De gelijkenissen zijn te treffend om van toeval te spreken: je krijgt bijvoorbeeld hetzelfde schild dat je beschermt tegen inslaande energiestoten, dezelfde zichzelf weer automatisch vullende gezondheidsbalk, en dezelfde rondhuppelende onderdeurtjes en slungelachtige wezens onder de grotere tegenstanders, die bovendien in hetzelfde drietrapspatroon (eerst helm af, daarna harnas weg, tot slot boren je energiewapens door hun blote lijf) het loodje leggen.
Maar uiteindelijk, over zijn speelduur van zo’n acht uur heen, moet ‘High on Life’ het niet hebben van die gameplay. Het is een first person shooter van dertien in een dozijn, met aanvallers die gewoon over het speelveld worden uitgestrooid, en een variatie aan wapens en upgrades die ergens halfweg de speeltijd al opdroogt. Wat overblijft is tergende repetitie, die wordt goedgemaakt door de humor waarvan Roiland en zijn mededesigners hun gamewereld doordrenkten. En in de laatste rechte lijn naar het slot heb je ook daar eigenlijk genoeg van. Soit: we hebben, nadat we afgelopen zomer tijdens die Gamescom-demo met tranen in de ogen van het lachen het zakelijke gedeelte van het Xbox-paviljoen verlieten na een demo van de game, opnieuw een paar keer bijna naast onze gamesofa liggen tollen van het lachen, en dat maakt veel goed. Ook tergend banale gameplay.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
gamereview
In game ‘Furnish Master’ richt je huizen in alsof ze voor jezelf zouden zijn. Maar plezant is anders
Bij ‘Furnish Master’ mag je jouw innerlijke Bart Appeltans of Kelly Claessens naar boven halen en zelf een ruimte inrichten. Volgens maker Alexander Blintsov – ja, het is er maar eentje – kan dit heel intuïtief en vlotjes. Dat hebben wij toch een beetje anders ervaren. Misschien verschilt zijn definitie van intuïtief gewoon van de onze. Dat kan ook. -
gamereview
‘Outcast: A New Beginning’ is een letterlijke blast from the past
‘Grand Theft Auto III’ was in 2001 voor veel van ons de eerste kennismaking met een (zo goed als) volledige 3D-wereld en zorgde voor een bescheiden revolutie in gameland. Terecht, maar toch was het concept hen twee jaar eerder al voorgedaan, door het Belgische Appeal Studios nog wel. Het spel in kwestie? ‘Outcast’, een sci-fi avontuur voor pc dat best goed onthaald werd maar helaas door financiële problemen bij de makers nooit een vervolg kreeg. Nochtans waren de plannen voor die sequel er wel, en kijk: amper 23 jaar later is Appeal Studios terug van weggeweest en ligt ‘Outcast: A New Beginning’ in de rekken! -
-
gamereview1
Unieke game ‘War Hospital’ grijpt je bij je nekvel en dompelt je onder in veldhospitaal tijdens WOI
-
gamereview
‘Alone in the Dark’: de geslaagde verrijzenis van een culttitel
Wil iedereen die dacht dat we na de release van het schabouwelijke ‘Alone in the Dark: Illumination’ ooit nog een nieuwe, laat staan behoorlijk goede, game zouden krijgen even de hand opsteken? Niemand? Logisch. Het in 2015 uitgebrachte ‘Illumination’ was een online multiplayer shooter die niet alleen amper nog iets met ‘Alone in the Dark’ te maken had, maar ook op geen enkel vlak interessant, leuk of succesvol was. Geen wonder dat de eens zo belangrijke franchise door velen morsdood verklaard werd. De wonderen zijn echter de wereld nog niet uit, want ‘Alone in the Dark’ is terug en beter dan ooit. -
PREMIUM
Gamen als relatietest: deze games kunnen jullie band versterken of verpesten
Vergeet ‘Temptation Island’, de ideale relatietest doe je als modern koppel door samen te gamen. Wij lijsten elf games op die je samen met je partner kan spelen. Op eigen risico natuurlijk, want samen gamen kan je relatie versterken, maar ook grondig verpesten. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
The Pokémon Company onderzoekt plagiaat van nieuwe “Pokémon-kopie met wapens”
The Pokémon Company, het bedrijf achter de populaire Pokémon-ruilkaarten, zal stappen ondernemen als blijkt dat het nieuwe spel Palworld plagiaat heeft gepleegd. De wezens uit Palworld lijken erg op de Pokémon-figuren, met het verschil dat ze elkaar met geweren kunnen afschieten. -
gamereview
‘Suicide Squad: Kill The Justice League’ is springen, schieten en loot verzamelen zodat je hetzelfde dan een heel klein beetje beter kan
Het onderstaande gesprek tussen een hoge pief bij Warner Bros. en ongetwijfeld goedbedoelende game-ontwikkelaars bij Rocksteady heeft al dan niet echt plaatsgevonden. Beschouw het als een stukje non-canon, iets uit Elseworlds. Wie liever een traditionele review leest, kan een beetje naar onder scrollen. -
Larian Studios uit Gent maakt geen vervolg op uiterst succesvolle game ‘Baldur’s Gate 3’