ROBIN UTRECHT

Vlaamse regering wil dieselwagens vanaf 2031 bannen in Gent en Antwerpen

De Vlaamse regering wil vanaf 2031 dieselwagens bannen in de lage-emissiezones van Gent en Antwerpen. Vier jaar later, in 2035, zouden ook benzinewagens de steden niet meer binnen mogen. Volgens autojournalist Gert Verhoeven zijn die data moeilijk haalbaar. "We gaan naar een situatie evolueren waarin steeds minder mensen een auto zullen kunnen hebben."

De Vlaamse regering heeft een akkoord over de verbanning van diesel- en benzinewagens in de lage-emissiezones. Concreet betekent dat dat dieselwagens vanaf 2031 Antwerpen en Gent niet meer binnen kunnen. Vanaf 2035 worden benzinewagens ook geweerd en zijn enkel elektrische wagens nog welkom. Brom- en motorfietsen vallen niet onder de nieuwe maatregel.

Betere luchtkwaliteit

Brussel bant dieselwagens al in 2030, benzinewagens volgen in 2035. De drie steden hebben nu al een lage-emissiezone, waarmee de schadelijkste auto's al uit het centrum gebannen zijn. "We zien wat een positieve impact dat heeft gehad op de luchtkwaliteit van de steden", zegt Marie Desrousseaux van Bond Beter Leefmilieu. "Een volledig verbod zou dus nog beter zijn voor de gezondheid van onze burgers. Hopelijk wordt de invoering dus niet uitgesteld."

Met de verbanning van diesel- en benzinewagens zetten de steden een hele stap verder dan wat de Europese Unie van plan is. Vanaf 2035 mag er in EU-landen geen enkele nieuwe auto of bestelwagen meer verkocht worden met een benzine- of dieselmotor, maar mogen mensen er wel nog mee rijden. Dat kan in de lage-emissiezones dus niet meer.

Fraude met dieseluitstoot

Ook Antwerps schepen voor Leefmilieu Tom Meeuws (Vooruit) ziet hoe de lage-emissiezone een positieve invloed heeft gehad op zijn stad. "Er is inderdaad een vergroening van de vloot en een betere luchtkwaliteit. Het draagvlak hiervoor moet dan ook hoog in het vaandel worden gedragen. Maar: pak daarbij liever de meest vervuilende bronnen aan. Ik ben er niet van overtuigd dat dit personenwagens zijn."

Meeuws pleit ervoor om vrachtwagens onder de loep te nemen. "Te vaak nog plegen die fraude met dieseluitstoot. Ook de uitstoot van Lijnbussen kan beter - al ben ik al blij dat deze vanaf 2026 emissievrij onze stadskern zullen moeten bedienen." Meeuws steekt er momenteel niet zijn hand voor in het vuur dat het verbod op dieselwagens er in 2031 al komt. "Vlaanderen zet het kader, maar het is aan de stad zelf om te beslissen wat we met onze lage-emissiezone moeten doen."

Een utopie?

Volgens Gert Verhoeven, autojournalist voor onder andere VAB, zijn de geplande data moeilijk te halen. "De Europese Unie heeft de verkoop van wagens met een verbrandingsmotor aan banden gelegd, maar ineens een heel wagenpark verbieden lijkt utopisch."

BELUISTER - "Ik raad mensen aan op dit moment een benzinewagen te kopen":

"Lang niet iedereen zal een elektrische wagen kunnen hebben," zegt Verhoeven in "De ochtend" op Radio 1. "We zijn stilaan aan het evolueren naar een situatie waarin het bezit en gebruik van een auto niet langer voor evenveel mensen mogelijk zal zijn. We zullen dan meer naar een autoverhuursysteem moeten gaan. Niet uit wil, maar uit financiële noodzaak."

Videospeler inladen...

We zullen bijna naar paard en kar moeten overschakelen

Gert Verhoeven, autojournalist

"Daarnaast zullen autoproducenten niet in staat zijn om zoveel elektrische wagens te leveren. Er zijn momenteel zo'n 3 à 5 procent elektrische wagens. Ik denk niet dat de rest kan worden vervangen binnen de geplande termijn. We zullen bijna naar paard en kar moeten overschakelen."

"Om nog maar te zwijgen van de energiebevoorrading en -distributie", zegt Verhoeven. "Zullen er zelfs genoeg laadpalen zijn? We moeten echt het energiebeleid aanpakken. Dit is absurd."

Meest gelezen