Waarom je brandstoftank bij koud weer minstens voor de helft gevuld moet zijn
Wist je dat je brandstoftank tijdens koud weer altijd ten minste halfvol zou moeten zijn? Zo kan je voorkomen dat de brandstofleidingen ’s nachts bevriezen.
Sneeuw en lage nachttemperaturen kunnen ervoor zorgen dat auto’s niet meer willen starten. De oorzaak ligt vaak bij bevroren brandstofleidingen. Onder koude omstandigheden kan immers condensatie optreden wanneer waterdamp in contact komt met een heet oppervlak.
Dat kan gebeuren in de brandstoftank of -leidingen, omdat elke ruimte die niet met brandstof is gevuld, uit lucht bestaat die waterdamp bevat. En hoewel het zeer onwaarschijnlijk is dat benzine of diesel in normale Belgische omstandigheden zal bevriezen, kan watercondensatie in de lege brandstofleidingen wél gemakkelijk bevriezen.
Je auto kan daardoor weigeren te starten omdat de brandstof niet in de motor kan stromen, of je motor kan afslaan als slechts een kleine hoeveelheid in de brandstofleidingen kan komen. Wanneer je benzinetank echter minimaal voor de helft is gevuld, moet dit voldoende zijn om condensvorming te voorkomen die kan bevriezen. Nog beter is het om de tank helemaal vol te tanken.
Controleer de antivriesniveaus in de auto
Het is ook een goed idee om de antivriesniveaus in de auto te controleren voordat je achter het stuur kruipt. De vloeistof voorkomt dat het koelsysteem van de motor bevriest als de temperatuur daalt. Wanneer het water bevriest in het koelsysteem, kan dit aanzienlijke schade aan de radiateur veroorzaken.
Lees ook :
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?