© Photo News

Audit snoeihard voor loodsen

De Vlaamse loodsen houden in hun planning totaal geen rekening met het aantal schepen dat wekelijks de Vlaamse havens wil aanlopen of verlaten. Dat blijkt uit een rapport van Audit Vlaanderen over de werking van de ‘nautische keten’, waarin de loodsen naast de sleepdiensten en de sluiswachters een belangrijke schakel zijn, schrijft De Tijd donderdag.

Uit de audit blijkt dat op dinsdag- en vrijdagavond tot 40 procent meer aanvragen binnenkomen van schepen die de havens willen opvaren en verlaten. Maar de loodsen houden daar in hun langetermijnplanning geen rekening mee. Het gevolg is dat schepen soms lang moeten wachten voor ze een loods aan boord krijgen. En schepen die moeten wachten kosten geld en maken klanten misnoegd.

Het rapport stelt bovendien op verschillende momenten een tekort aan loodsen vast. “Aanpassen van de ploegen en betere vakantieplanning zouden dat kunnen verhelpen”, klinkt het. De audit dringt aan op “multivalente” loodsen die op alle trajecten inzetbaar zijn. Maar juist daartegen voeren de loodsen actie.

Het rapport, dat nog niet publiek beschikbaar is, zet extra druk op Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), aldus de krant. Die onderhandelt met de bonden over een plan dat het loodswezen 15 procent efficiënter moet maken.

De acties van de vakbonden VSOA en ACOD houden wellicht minstens aan tot vrijdag, wanneer nieuw overleg plaatsvindt met minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER