Op deze vreemde manier wil BMW tijdens het rijden stroom opwekken voor elektrische auto
Als het aan BMW ligt ben je straks blij wanneer je over een slecht wegdek rijdt. Het Duitse automerk wil schokdempers van elektrische auto’s gaan inzetten als generatoren. Hoe meer gaten in de weg, des te verder je kan rijden.
Elektrisch rijden is onontkoombaar zoals het er nu naar uitziet. Toch weerhoudt het probleem van de geringe actieradius nog veel potentiële kopers van het aanschaffen van een elektrische auto. Want waar e-auto’s op waterstof en met brandstofcellen op dat vlak min of meer identiek presteren als auto’s met brandstofmotor, lopen voertuigen op batterijen nog ver achter.
Lightyear
Met verschillende concepten proberen de fabrikanten het bereik van toekomstige modellen te vergroten. Het meest voor de hand liggende idee is het gebruik van zonne-energie, zoals bijvoorbeeld het Nederlandse automerk in oprichting Lightyear en de Duitse firma Sono proberen. De Chinese fabrikant Nio, daarentegen, gaat uit van het principe om de accu’s binnen enkele minuten te wisselen. Inductieladen tijdens het rijden zou ook een optie kunnen zijn.
Octrooibureau
Een compleet nieuw idee, dat in eerste instantie wat vreemd klinkt, lijkt door BMW nagestreefd te worden. In elk geval ontdekte het online portaal CarBuzz de bijbehorende technologie bij het Duitse octrooibureau. BMW heeft daar een proces geregistreerd dat energie haalt uit kuilen, of beter gezegd: uit de beweging van de schokdempers van de auto, die oneffenheden in het asfalt compenseren.
Generator
Deze worden gebruikt als een soort generator. In plaats van de resulterende energie via schokdempers of luchtvering op te nemen en af te voeren, zou deze in de batterij kunnen worden opgeslagen - niet alleen voor de aandrijfaccu van elektrische auto’s, maar ook voor kleinere batterijen in verbrandingsmotoren. Als ze nog bestaan wanneer het BMW-patent de serieproductie haalt.
GETEST. Onze autospecialist Joost Bolle reed met de Microlino. De stadskabouter die een antwoord moet zijn op het fileleed in de grote steden, en tegelijk soelaas moet bieden voor onze stijgende energiekosten
Lees ook:
GETEST. Onze autokenner Joost Bolle rijdt met de nieuwe Ferrari 296 GTS
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
63 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul van de velde
Patrick Meersman
Dave Broes
Tom Wauters
freddy vandersmissen