Welke onlinediensten van de stad Antwerpen zijn getroffen door de computerhack? Hier vind je de lijst

Het zal nog meer dan een maand duren voor alle schade is hersteld die het hack van de stad Antwerpen heeft veroorzaakt. Dat zei de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) deze ochtend op een persconferentie. Daardoor zullen heel wat onlinetoepassingen van de stad voorlopig onbeschikbaar blijven.

“Een dubbele marathon, waarvan we een deel in sprint gaan lopen.” Zo noemt de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) de inhaaloperatie waarmee de stadsdiensten hun digitale toepassingen weer online willen krijgen. Veel van die diensten kunnen de inwoners van Antwerpen niet meer raadplegen sinds de stad getroffen werd door een computerhack.

Het zal nog wel even duren voor alle schade is opgeruimd, zei De Wever op een persconferentie deze ochtend. Wellicht zal alles pas eind januari weer volledig functioneren. Ondertussen wordt er met een prioriteitenlijst gewerkt: de diensten die de grootste impact hebben op de Antwerpenaren, worden het eerst hersteld.

“De komende dagen zullen heel wat diensten heropstarten”, voegde De Wever daar nog aan toe.

De computerhack heeft verregaande gevolgen voor Antwerpenaren. Zij kunnen heel wat onlinediensten van hun stad voorlopig niet gebruiken. 

Het gaat dan bijvoorbeeld om een afspraak maken bij stadsloketten, maar het gaat ook breder dan dat. Van het platform “Mijn kinderopvang” van de stedelijke kinderopvang gebruiken, over het online boeken van sportzalen tot een parkeervergunning aanvragen: voorlopig kan het allemaal niet. 

Maar ook de dienstverlening aan de fysieke loketten ondervindt hinder. Een overzicht.

Deze online diensten zijn voorlopig niet beschikbaar

Je kan momenteel geen online afspraak maken voor een afspraak maken met een medewerker van de stad. De loketten zijn wel gewoon open, al zijn er momenteel lange wachttijden. De stad raadt aan om je ten laatste één uur voor sluitingstijd aan te melden, en je bezoek uit te stellen als het niet dringend is.

Een aantal diensten zijn momenteel ook aan de fysieke loketten niet beschikbaar: nationaliteitsaanvragen, parkeervergunningen, bewonerskaarten, toelatingen voor de lage-emissiezone, migratiedossiers, en opladen van je A-kaart of sorteerpas.

Voor erfgoed- en cultuurcentra kan je geen tickets online kopen. Dat is alleen mogelijk bij voorstellingen en activiteiten van Arenberg en OLT Rivierenhof.  Bij musea zou het intussen wel opnieuw mogelijk moeten zijn om online te boeken.

In cultuurcentra kan je wel aan de kassa betalen met cash, Bancontact of een overschrijving. In musea kan dat enkel met cash, QR-code, Museumpass of Antwerp City Card.

Je kan momenteel geen online reserveringen maken voor sportfaciliteiten (zoals een sporthal) of sportmateriaal. Sportlessen van Sporting A kan je niet online raadplegen, maar ze gaan wél door.

Je kan voorlopig niet terecht bij het loket migratie voor lopende dossiers, voor verblijfsprocedures of om een kids-id niet-Belg aan te vragen. Ook je verhuis naar het buitenland aangeven, je elektronische vreemdelingenkaart veranderen of je identiteitsgegevens veranderen, kan momenteel niet. Als je al een afspraak hebt bij het loket migratie, kan die wel nog doorgaan. Zorg ervoor dat je alle documenten bij hebt, ook als je die al digitaal hebt bezorgd. Een nieuwe afspraak maken is voorlopig niet mogelijk.

Het platform "Mijn Kinderopvang" voor stedelijke kinderopvang werkt niet. Als je vragen hebt, of je wil je kind afmelden voor bepaalde dagen, dan doe je dat best rechtstreeks met de mensen van jouw leefgroep. Ook de Kinderopvangzoeker en de Kinderopvangtoelage werken niet.

Je kan momenteel geen afspraak maken bij een recyclagepark. Je kan gewoon zonder afspraak gaan. Wie een grofvuilophaling aan huis had ingeboekt, maakt best per telefoon een nieuwe afspraak bij het stedelijk contactcenter.

Het overzicht hierboven is een slechts een greep uit alle geïmpacteerde diensten. De volledige lijst vind je op de website van stad Antwerpen. 

Meest gelezen