Man laadt zijn Tesla stiekem op waar dat niet mag en wordt aangehouden
Een Nederlandse bestuurder van een Tesla dacht slim te zijn, en besloot zijn voertuig stiekem op te laden aan een lantaarnpaal in plaats van aan een oplaadpunt. Maar de politie betrapte de sjoemelende automobilist.
De stroomdief had zijn Tesla dinsdag met een verlengsnoer aangesloten op een lantaarnpaal in Oud-Beijerland, een dorp in Zuid-Holland. Zijn illegale actie is mogelijk ingegeven door de hoge stroomprijzen waardoor ook het opladen van een elektrische auto een dure aangelegenheid is geworden.
Zo verbruikt een elektrische middenklasse auto zo’n 15 kWh stroom per 100 kilometer, wat bij de huidige gemiddelde stroomprijs van 0,84 cent per kWh neerkomt op ongeveer 12,60 euro. Elektrisch rijden - tot voor het begin van de energiecrisis nog spotgoedkoop - is daarmee momenteel in veel gevallen duurder dan rijden op benzine of diesel.
Boete tot 100.000 euro
Het illegaal aftappen van stroom kan de man een zware straf opleveren. Op elektriciteitsfraude staat in Nederand een gevangenisstraf van maximaal vier jaar, of een geldboete die kan oplopen tot bijna 100.000 euro. In 2019 werd naar schatting van Netbeheer Nederland zo’n 114 miljoen kWh stroom illegaal afgetapt, in veel gevallen voor hennepkwekerijen.
Het illegaal aftappen van stroom is niet zonder gevaren, voor een groot deel ook al omdat stroomfraudeurs vaak amateuristisch te werk gaan. In het ergste geval leidt dat tot kortsluiting, brand of zelfs elektrocutie.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?