(c) Toerisme Oost-Vlaanderen

Verbreding Schipdonkkanaal definitief van de baan

De Vlaamse regering heeft de verbreding van het Schipdonkkanaal tussen Deinze en Zeebrugge definitief afgeblazen. Daarmee komt een einde aan jarenlange onzekerheid voor omwonenden. Het actiecomité dat vijftien jaar lang juridische strijd voerde, is erg blij met de beslissing.

Het Schipdonkkanaal loopt over een lengte van 56 km vanaf Deinze in Oost-Vlaanderen tot in Zeebrugge in West-Vlaanderen, waar het uitmondt in de Noordzee. De Vlaamse regering had destijds het plan opgevat om het kanaal breder te maken, waardoor er grotere schepen zouden kunnen varen en de haven van Zeebrugge dus beter ontsloten zou worden.

Maar verschillende actiegroepen en burgemeesters in Oost- en West-Vlaanderen vonden de verbreding een aanslag op de landbouw en de plaatselijke natuur. Ook voor de omwonenden was er onzekerheid: door het gewestplan konden ze in de reservatiestroken enkel instandhoudingswerken uitvoeren aan hun woning of bedrijf.

Princiepsakkoord met Nederland

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir heeft haar administratie nu de opdracht  gegeven om de reservatiestrook te schrappen langs het Schipdonkkanaal. Daarmee is de verbreding definitief van de baan. De beslissing hangt samen met een princiepsakkoord dat met Nederland gesloten is over de zogenaamde estuaire vaart. Daardoor wordt het mogelijk voor speciale binnenschepen om via de Scheldemonding en de Noordzee Zeebrugge te bereiken.

Paul Van Steelandt van vzw Schipdonkcomité voert al 15 jaar een juridische strijd tegen de verbreding en is erg blij met de beslissing: “Voor ons is het een mijlpaal, ik denk dat veel mensen -het zijn er ongeveer 1.000- een fles champagne zullen openmaken.”

Gemeenten betrekken

Het Departement Omgeving zal nu een planproces opstarten om de reservatiestrook te schrappen. Bedoeling is om er een toeristisch-recreatieve zone van te maken. Iets wat burgemeester Kim Martens van Lievegem toejuicht: “Het Schipdonkkanaal loopt dwars door onze landelijke gemeente waar fietsen en wandelen centraal staan. Het verbindt ons met Damme en de kust. Het is een kostbaar goed dat we moeten behouden.”

De komende weken krijgen de gemeenten aan het Schipdonkkanaal een uitnodiging om deel uit te maken van een planteam, dat een startnota moet uitwerken tegen het voorjaar van 2023. Daarna is nog ruimtelijk onderzoek nodig en zal nagegaan worden welke bestemming aan de stroken gegeven zal worden.

Meest gelezen