"Er rijdt te veel doorgaand verkeer door onze bebouwde kernen": VRT NWS-verkeersexpert Hajo Beeckman over dodelijke aanrijding in Pelt

"Er rijdt te veel doorgaand verkeer via gewestwegen door onze bebouwde kernen." Dat zegt VRT NWS-verkeersexpert Hajo Beeckman een dag nadat een meisje van 10 werd aangereden in Pelt en is overleden. Het is de olifant in de kamer, volgens Beeckman. "De Vlaamse overheid loopt achter de feiten aan", stelt hij in "De wereld vandaag" op Radio 1.

De aanrijding gebeurde gisteravond aan de Hamonterweg in Pelt: een gewestweg waar naast het doorgaand verkeer ook veel vrachtverkeer en fietsers gebruik van maken. Het meisje en haar vader van 42, die door het ongeval zwaargewond raakte, droegen allebei een fluohesje en staken de baan over aan een verlichte oversteekplaats. Ze waren dus allebei duidelijk zichtbaar.

Terwijl een verkeersdeskundige van het Limburgse parket vandaag ter plaatse ging om te onderzoeken hoe het ongeval kon gebeuren, ziet VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman in “De wereld vandaag” op Radio 1 een onderliggend probleem. “Eigenlijk is het de olifant in de kamer: er rijdt te veel doorgaand verkeer via gewestwegen door onze bebouwde kernen. Anders dan in onze buurlanden, hebben we in Vlaanderen veel lintbebouwing. De Vlaamse overheid heeft het zelf eens nagerekend: we komen aan 13.000 kilometer. Dat is een lint tot aan de Stille Oceaan.”

Meer “rondwegen” die het snelle verkeer uit de buurt van voetgangers of fietsers kunnen houden, zouden al veel verhelpen. “Maar die rondwegen rondom kernen zijn er relatief weinig”, zegt Beeckman, die dat de Vlaamse overheid aanwrijft. “Ze heeft geen visie op de relatie tussen ruimte en mobiliteit, ze heeft geen Ruimtelijk Plan Vlaanderen, noch een Mobiliteitsplan Vlaanderen. Ze neemt de regie niet in handen, ze houdt de lintbebouwing niet tegen, ze loopt achter de feiten aan.” 

 Ze neemt de regie niet in handen, ze houdt de lintbebouwing niet tegen, ze loopt achter de feiten aan

Catch 22

Pappen en nathouden, noemt Beeckman die houding. Ook van de reactie van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is hij niet onder de indruk. “Als ik haar hoor zeggen dat ze de omleidingsweg die Pelt al 40 jaar vraagt prioritair gaan bekijken, moet ik wel een beetje lachen. Veel dossiers over rondwegen rond andere kernen, zitten ook al tientallen jaren vast.”

Die blokkering is door het beleid zelf tot stand gebracht, benadrukt hij. “Want rond de kernen is door de ruimtelijke wanorde ook gespreide bebouwing ontstaan. En zo zet je mensen eigenlijk tegen elkaar op. Bewoners in de kernen willen het verkeer weg met als doel minder overlast, maar mensen rondom de kernen willen geen nieuwe weg die hun woonrust verstoort. Dat is een catch 22, die de Vlaamse regering door haar non-beleid van de voorbije 40 jaar zelf heeft veroorzaakt.”

Meest gelezen