Loopt dominantie van Google en Meta op digitale advertentiemarkt ten einde?

De Amerikaanse reclamesector beschouwt Google en Meta als de twee reuzen die de markt verdelen, maar het lijkt erop dat hun duopolie tanende is.

Waarom is dit belangrijk?

Het imperium van Mark Zuckerberg haalt bijna al zijn inkomsten uit reclame; bij Alphabet gaat het om meer dan de helft van de inkomsten. Tot dusver hadden de techgiganten een bijzonder sterke positie op de markt en profiteerden zij van digitale reclame - wat heeft geleid tot talrijke antitrustonderzoeken - maar een trendbreuk wijst erop dat dat tijdperk ten einde loopt.

In het nieuws: voor het eerst sinds 2014 veroveren Google en Meta minder dan de helft van de digitale reclame-markt in de VS.

  • Google is dankzij zijn zoekmachine al lang toonaangevend op het gebied van digitale reclame.
  • Meta, op zijn beurt, heeft zich ontwikkeld via gerichte reclame, en het verzamelen en doorverkopen van gegevens over zijn gebruikers aan adverteerders.

In detail: in de loop van 2022 hebben Google en Meta samen 48,4 procent van alle digitale reclame-inkomsten in de

Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer