32 procent van Belgen ondervindt problemen met telecomdiensten: dit zijn de belangrijkste oorzaken
MijntelcoGemiddeld gezien hebben Belgen veel meer problemen op het vlak van telecomdiensten dan andere Europeanen. Liefst 32 procent van de Belgen geeft aan vaak problemen te ondervinden, terwijl het Europese gemiddelde op 18 procent ligt. De reden? Een gebrek aan concurrentie op de telecommarkt. Mijntelco.be vat samen.
De cijfers over de ervaring van de Europese consument met de telecommarkt zijn afkomstig uit een recente Eurobarometer. Dat is een reeks van frequente opiniepeilingen bij de bevolking van de Europese lidstaten, bedoeld om beleidspunten in kaart te brengen en te evalueren.
Uit de Eurobarometer blijkt dat 54 procent van de consumenten in de Europese Unie problemen ondervindt door een gebrek aan concurrentie, zoals hogere prijzen, minder keuze of mindere kwaliteit. 18 procent gaf aan dat dat ook voor hun telecomdiensten - internet, tv en (mobiele) telefonie - het geval is. Voor Belgische consumenten ligt dat cijfer op 32 procent.
Op zoek naar het meest voordelige telecomabonnement voor jouw situatie? De vergelijker van Mijntelco.be biedt een handig overzicht.
Tevredenheid van Belgische klant
Hoewel de Belgen aangeven dat de prijzen, het aanbod en de kwaliteit van de dienstverlening beter kunnen, is de tevredenheid de voorbije jaren niet gedaald. Uit cijfers van het BIPT, de toezichthouder voor telecommunicatie in ons land, blijkt dat de tevredenheid bij de Belgische consument eerder stabiel is gebleven. In 2021 had 60 procent van de consumenten geen problemen met zijn operator.
Ook Test Aankoop peilde het voorbije jaar naar de tevredenheid van de Belgische consument. Edpnet kreeg daarbij het label voor het beste internet, omwille van de scherpe prijs - in vergelijking met de grotere operatoren - en het aanbod van onbeperkt internet aan hoge snelheid. Daarnaast kunnen edpnet-klanten ook zelf hun modem kiezen.
Bij andere operatoren ben je bijna altijd verplicht de hardware te gebruiken die ze meeleveren bij de installatie. Kabeloperatoren Telenet en Orange vervolledigden de top drie.
Alle abonnementen van edpnet in één handig overzicht? Daarvoor kan je hier terecht.
Ruim 14.000 klachten
Het BIPT brengt ook de klachten van consumenten over hun telecomdiensten in kaart. In zijn jaarverslag van 2021 maakte het BIPT melding van 14.049 klachten. Zo’n 5.000 klachten waren aan het adres van Proximus gericht, gevolgd door Telenet (2.595), Orange (1.742), Scarlet (1.633) en VOO (462).
Het rapport leert ons waarover de Belgische consument het vaakst zijn beklag doet. Dat blijkt vooral het fout lopen van de Easy Switch-procedure te zijn, waarbij de betrokken operatoren de consument van het kastje naar de muur sturen. Ook problemen bij de facturatie van abonnementen, met name over mobiele betalingen, en terugbetalingen bleken een vaak opduikend probleem, net als de overdracht van mobiele nummers.
Lees ook: Zo behoud je je GSM-nummer bij een overstap in 3 simpele stappen.
Positieve prijsevolutie
Uit een vergelijkende studie blijkt eveneens dat België, in vergelijking met de rest van Europa, vooruitgang boekt op het vlak van de telecomprijzen. Ons land bevindt zich wat dat betreft in de middenmoot.
Toch maakt het BIPT een kanttekening: voor vaste en gebundelde diensten betaalt de Belgische consument gemiddeld genomen nog altijd meer dan in onze buurlanden.
Telecombundels
Almaar meer consumenten kiezen voor een telecombundel met drie of vier diensten. In dat segment komt Telenet als beste uit de tevredenheidsenquête. Telenet heeft voor de ONE-bundel met vast internet, mobiele telefonie en digitale televisie de hoogste tevredenheidsscore. Het verschil met andere operatoren is evenwel klein.
Leestip: Belg gaat massaal voor telecompakket: hoe voordelig is dat in feite?
Lees ook op Mijntelco.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Mijntelco.be.
Mijntelco.be is een onafhankelijke telecomvergelijker van internet, mobiele telefonie, televisie en vaste lijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Goedkoop abonnement versus prepaid: zo kies je de beste gsm-formule voor je zoon of dochter
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
“AI zal volgend jaar al slimmer zijn dan eender welke mens”, voorspelt Elon Musk
Artificiële intelligentie zou volgend jaar al slimmer kunnen zijn dan de mensheid. Dat heeft X- en Teslabaas Elon Musk (52) voorspeld. -
-
gamereview
Met game ‘Tales of Kenzera: ZAU’ is het eindelijk ‘time for Africa’
-
Independer
Vergeet ‘admin’ en ‘passw00rd’: met deze zes tips heb jij wél een veilig wachtwoord
Uit recent onderzoek van NordPass blijkt dat veel Belgen wachtwoorden gebruiken die eenvoudig te raden zijn. Wat zij onvoldoende beseffen, is dat dit zware gevolgen kan hebben, aangezien je zo een makkelijk doelwit bent voor online hackers. Vorig jaar nog waren liefst een half miljoen Belgen slachtoffer van een datalek. Hoe kan jij voorkomen dat jouw Facebook-account of wifi-netwerk gehackt wordt? Met deze zes simpele tips van Independer.be stel jij een niet te kraken paswoord op. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Update
Bedrijf achter Facebook en Instagram gaat vaker AI-content labelen in plaats van verwijderen
-
PREMIUM
“Boetes tot 25.000 euro”: ben je echt strafbaar als je de nieuwe eigenaar van je wagen bespiedt in een app?
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Apple verwijdert WhatsApp op bevel van Chinese autoriteiten
Apple heeft de berichtendiensten WhatsApp en Threads van Meta verwijderd uit zijn Chinese appwinkel. De Chinese autoriteiten hadden daarvoor opdracht gegeven omdat ze een bedreiging zouden vormen voor de nationale veiligheid. -
Independer
Jaarlijks turen we anderhalve maand op smartphone: zo kan je je schermtijd flink terugschroeven