Bezondigt Belgocontrol zich aan discriminatie?

Belgocontrol organiseert binnenkort twee aanwervingsexamens voor luchtverkeersleiders. In de functiebeschrijving staat echter dat enkel kandidaten tussen 18 en 25 jaar in aanmerking komen. Dat is opvallend want leeftijdsdiscriminatie in personeelsadvertenties is in ons land bij wet verboden. Unia, het interfederaal gelijkekansencentrum, start een onderzoek.

De aanwervingen op zich vormen goed nieuws voor de luchtverkeersleider. In het voorjaar kwam het bedrijf nog negatief in het nieuws toen het mank gelopen sociaal overleg resulteerde in een dagenlange staking op verschillende luchthavens. Nogal wat medewerkers meldden zich ziek waardoor er aanzienlijke vertragingen bij het luchtverkeer ontstonden.

De vakbonden bij Belgocontrol hekelden onder meer het personeelstekort waardoor de luchtverkeersleiders onmenselijk lange shiften moesten werken. In het sociaal akkoord dat uiteindelijk werd bereikt stond onder meer dat er extra mensen in dienst zouden worden genomen. Dankzij een nieuwe beheersovereenkomst kwam er ook financieel ruimte vrij voor investeringen en aanwervingen. Dertien kandidaten zijn intussen aan de opleiding begonnen.

Leeftijdsbeperking

Belgocontrol organiseert nu nog twee extra aanwervingsexamens en daar knelt het schoentje. Enkel kandidaten tussen 18 en 25 jaar die voldoen aan de strenge medische vereisten, mogen zich inschrijven voor het examen. De bedoeling is dat de 15 best gerangschikte kandidaten in december aan een opleiding beginnen. De overige geslaagden en de geslaagden van het tweede examen komen in een wervingsreserve terecht.

Bij Belgocontrol zien ze geen graten in de leeftijdsbeperking. Ook bij andere luchtverkeersleiders, zoals bijvoorbeeld Eurocontrol, gelden die leeftijdsbeperkingen, klinkt het.

"Specifieke capaciteiten"

Volgens woordvoerder Dominique Dehaene is de leeftijdslimiet wettelijk afgetoetst en hangt ze samen met specifieke capaciteiten die de kandidaten moeten hebben.

"Bepaalde capaciteiten, zoals het driedimensionaal zicht, kunnen naargelang van de leeftijd wat afnemen maar dat wordt dan wel gecompenseerd door de ervaring die men al heeft kunnen opbouwen. Vandaar dat het belangrijk is om die capaciteiten vroeg aan te leren en voldoende vroeg in de job te starten zodat de ervaring mettertijd in de plaats kan komen van de ietwat afnemende capaciteiten", stelt Dehaene die er aan toevoegt dat het slaagpercentage in de bewuste leeftijdscategorie ook hoger ligt.

Unia gaat argumenten Belgocontrol onderzoeken

Maar Unia, het interfederaal gelijkekansencentrum, heeft bedenkingen bij die uitleg en gaat de zaak onderzoeken. "Leeftijdsbeperkingen kunnen gerechtvaardigd zijn, maar we moeten weten waarom de beperking wordt ingevoerd", zegt topman Patrick Charlier.

"Er zijn gevallen geweest, onder andere in de luchtvaartsector, waarbij een lange en dure vorming als reden aanvaardbaar werd bevonden. Bijvoorbeeld: iemand van 55 jaar die na een vorming van 3 à 4 jaar niet lang genoeg meer aan de slag zal zijn om de opleiding te laten renderen."

"Maar een beperking tot 25 jaar lijkt mij toch te laag om deze reden in te roepen. Dat de slaagkansen hoger liggen, lijkt mij ook al niet voldoende. Iemand van 30 of 35 kan toch ook slagen, maar mag niet meedoen. Dat is een vorm van discriminatie. Op het eerste gezicht lijkt de uitleg van Belgocontrol onvoldoende. We zullen dit juridisch onderzoeken en Belgocontrol om uitleg vragen", aldus nog Charlier.

Belgocontrol is een gegeerde werkgever. Bij het laatste examen vorig jaar waren er bijna 3.500 kandidaten voor 13 vacatures. Wie de -betaalde- opleiding met succes afrondt, kan aan de slag in de controletoren van een van de Belgische luchthavens met een loon van minstens 6.200 euro bruto.

Meest gelezen