PA Wire/PA Images

Tesla Model Y breekt 53 jaar oud verkooprecord van Volkswagen Kever in Noorwegen

In Noorwegen zijn dit jaar 16.912 Tesla Model Y's verkocht. Een absoluut record voor het Scandinavische land. Het vorige record op naam van de Volkswagen Kever hield al 53 jaar stand. Het Noorse verkooprecord is een opsteker voor de Amerikaanse autobouwer, na de spectaculaire val van het Tesla-aandeel eerder deze week. Autojournalist Iwan Kneuts relativeert in “De wereld vandaag” op Radio 1 het verkooprecord.

Deze goede verkoopcijfers zijn ongetwijfeld een opsteker voor Tesla, zegt Iwan Kneuts van Automagazine. “Maar we moeten er toch enkele kanttekeningen bij maken. Noorwegen is een atypische markt. Tesla is er al heel lang actief, nog voor de andere merken dat waren. Het merk heeft er ook de reputatie heel veilig te zijn en Tesla was bovendien heel snel met het uitbouwen van een netwerk van heel snelle laders. Dat alles maakt dat het merk er heel populair is.”

Boom in Noorwegen door actief overheidsbeleid

Dat Tesla het net in Noorwegen zo goed doet, is dus niet echt een verrassing. Bovendien besliste Noorwegen al enkele jaren geleden om resoluut de rode loper uit te rollen voor elektrische voertuigen. Het land wil alle voertuigen op fossiele brandstoffen bannen tegen 2025. Om dat te bereiken werden enkele belangrijke maatregelen ingevoerd.

Zo zijn elektrische auto’s in Noorwegen belastingvrij. Auto’s op fossiele brandstoffen worden er dan weer veel zwaarder belast. Afhankelijk van hun uitstoot kan de belasting oplopen tot 100 procent van de basisprijs van de wagen.

Elektrische wagens betaalden tot voor kort ook geen wegenbelasting of tol in Noorwegen. Die voordelen worden vanaf januari 2023 wel afgebouwd. Voortaan zullen alle voertuigen onderhevig zijn aan een gewichtstaks. Dat betekent dat hun eigenaars omgerekend 1,1 euro zullen moeten betalen per kilogram boven de 500 kilogram. “Als je weet dat een Tesla al gauw 2 ton weegt, kom je al snel aan een belasting van 1.500 euro per jaar voor Tesla-rijders. Daar komt vanaf een bepaald aankoopbedrag ook nog eens 25 procent btw bovenop.”

Noors succes indicator voor hernieuwde beursstijging?

Zal de wereldmarkt het Noorse voorbeeld volgen? Kneuts denkt het niet. “De concurrentie op de markt van elektrische voertuigen wordt steeds groter. In ons land bijvoorbeeld staat Tesla pas op de 21e plaats qua verkoopcijfers, net voor Porsche. De koplopers hier zijn BMW, gevolgd door Volkswagen en Peugeot.”

“Bovendien zijn de Chinese constructeurs sinds het tweede kwartaal bezig met een forse opmars op de wereldmarkt. Neem BYD (Build Your Dreams), die producent steeg in het derde kwartaal op de wereldmarkt boven Tesla uit. BYD haalde toen een marktaandeel van bijna 20 procent, Tesla 12 procent.”

Het probleem-Musk

Tot slot spelen ook de strapatsen van Elon Musk, de topman van Tesla en sinds kort ook Twitter, een niet te onderschatten rol in het marktaandeel van Tesla. “Musk werd zo’n beetje beschouwd als een sympathieke schurk, de man die de auto-industrie uitdaagde en aantoonde dat het wel degelijk mogelijk was om elektrische wagens te bouwen.

Hij had ook beloofd om geen aandelen van Tesla te verkopen, maar deed het toch om Twitter te kunnen kopen. Als gevolg daarvan daalde het aandeel van Tesla heel sterk. Tel daarbij dat zijn imago de voorbije weken een flinke deuk kreeg. We kregen andere facetten van de man te zien en dat zal ook wel meespelen, aldus nog Kneuts.

Zal Tesla wereldwijd voordeel halen uit het succes in Noorwegen ? Autojournalist Iwan Kneuts legt zijn twijfels bloot in "De wereld vandaag"'

Meest gelezen