MIVB

MIVB werkt aan oplossingen voor geluidsoverlast en zware trillingen van metrostellen in Oudergem en Anderlecht

De Brusselse vervoersmaatschappij werkt aan oplossingen voor de hinder die inwoners van de Molignéestraat in Oudergem ondervinden van ondergronds passerende metrostellen. De trillingen zijn zo sterk dat de huizen in de buurt beven. Bovendien is het geluid oorverdovend. Ook in twee andere gemeenten klaagden inwoners eerder over vergelijkbare problemen.

Verschillende inwoners van Oudergem klaagden vorige maand al in de krant La Capitale over wat voelde "als een aardbeving", wanneer een metro onder hun straat doorrijdt ter hoogte van metrostation Petillon. Sommigen vreesden dat een deel van hun huis zou instorten. Eerder klaagden ook al bewoners in Sint-Lambrechts-Woluwe (in de buurt van Broquevillelaan) en Anderlecht (station Veeweyde) over verergerde metrotrillingen. De MIVB onderzocht het probleem en vond enkele verklaringen.

Smeren en slijpen

Alle overlast doet zich voorlopig voor rond stations van de lijnen 1 en 5, niet toevallig twee lijnen waarop de frequentie het laatste jaar is verhoogd. "Het eerste probleem is dan ook een slijtage aan de sporen. Dat veroorzaakt een hoger geluid", legt de woordvoerder van de MIVB, An Van Hamme, uit. Het Brusselse vervoersbedrijf werkt al een tijdje aan een oplossing. "De sporen werden al bijgeslepen, en dat zal de komende weken nog een aantal keren herhaald worden."

Een tweede probleem is de afplatting van de wielen van het metrostel, iets dat net iets langer duurt om op te lossen. "Elk metrostel wordt gedragen door 48 wieltjes en zelfs bij een kleine vervorming van 1,3 millimeter kan dat al voor andere geluidstrillingen zorgen. We werken aan een nieuw onderhoudsprogramma voor de wielen en een automatisch detectiesysteem dat ons kan zeggen wanneer de wielen aan vervanging toe zijn. We gaan in ieder geval al systematisch de wielen vervangen na 60.000 kilometer", klinkt het bij de MIVB.

Infosessies

Daarnaast bleek een smeersysteem het niet meer te doen, maar ook dat probleem werd al verholpen. Verder is het mogelijk dat de nieuwe Boa M7 metrostellen wieltjes hebben die sneller verslijten dan de anderen. "Maar de bewoners hoeven zich geen zorgen te maken: elk nieuw metrostel heeft kinderziektes. We bekijken met de leveranciers of dit effectief het geval is en gaan dan ook zo snel mogelijk op zoek naar een oplossing."

Tenslotte gaat de MIVB samen met de gemeentebesturen open communiceren over de geluidsoverlast en mogelijke ingrepen om dit op te lossen. In de drie gemeentes worden er tijdens de maand januari informatiesessies georganiseerd voor de inwoners.

Meest gelezen