Van bierkalender over dickkalender tot eentje van "De slimste mens": scheurkalenders zijn terug van weggeweest

In boekenwinkels kan je er dit jaar niet naast kijken: scheurkalenders met de meest uiteenlopende thema's lokken je vanuit elke hoek. "Het is een waanzinnig succes", vertelt inkoopmanager bij Standaard Boekhandel, Giovanni Coudeville in "De wereld vandaag" op Radio 1.

Misschien lag er wel eentje onder de kerstboom, misschien gaf je er al één cadeau: het is het seizoen van de scheurkalenders. In de eerste plaats is er natuurlijk "De druivelaar", die al meer dan 100 jaar de datum en de heilige van de dag weergeeft, vaak vergezeld van een mopje op de achterkant. "De druivelaar" blijft succesvol, want jaarlijks gaat de kalender nog 700.000 tot een miljoen keer over de toonbanken. 

Maar ook ándere scheurkalenders worden alsmaar populairder, en dat in een tijd waarin boekhandels het niet altijd gemakkelijk hebben. Dat merkt Giovanni Coudeville, inkoopmanager bij Standaard Boekhandel. "We verkopen er jaar na jaar meer", stelt hij in "De wereld vandaag" op Radio 1.

De slimste marketing

Het is moeilijk om de allereerste scheurkalender op te sporen, maar al in 1881 werd er een samengesteld door het Gereformeerd Traktaatgenootschap Filippus. De Nederlandse organisatie zette zich in voor de verspreiding van christelijke teksten, en daarom waren er dan ook religieuze fragmenten te lezen op de Filippuskalender. Nog tot 1986 werd deze scheurkalender gedrukt.

Dankzij "De druivelaar" is de scheurkalender nooit helemaal weggeweest. Maar het was de televisiequiz "De slimste mens ter wereld" die de verkoop in 2018 een nieuwe boost gaf. Dat zegt Giovanni Coudeville: "De quiz bestond op dat ogenblik 15 jaar. Om dat te vieren, kwam er een scheurkalender met quizvragen uit. Het werd een gigantisch succes. Andere uitgevers zijn daarna mee op de kar gesprongen."

Beluister hieronder het gesprek in "De wereld vandaag":

Van kooktips tot katers

Vandaag is het aanbod gigantisch. Boekenwinkels liggen vol scheurkalenders met denkspelletjes, filmcitaten, biersoorten, natuur- en dierenweetjes, zelfhulptips, filosofische wijsheden, cartoons van Garfield tot FC De Kampioenen, zelfs met foto's van geslachtsdelen: de "Dickalender" en de "Vagilender".

"Het is dan ook het perfecte cadeau", zegt inkoopmanager Coudeville. "De prijzen vallen mee, want voor minder dan 20 euro vind je al een scheurkalender. Er is een bont aanbod, voor elk wat wils."

Coudeville kiest nu al de scheurkalenders die in 2024 in de boekenwinkel zullen liggen. "Ik moet dan ook goed inschatten hoeveel we er willen, want door het dunne papier is het vrijwel onmogelijk om er bij te drukken. Ze hebben maar een korte duur om te verkopen. Maar kwijt geraken we ze meestal, zelfs in januari of nog wat later op het jaar. Je moet ook de trends voor volgend jaar weten in te schatten, maar zo moeilijk is dat ook weer niet. Ik kan alvast verklappen dat koken ook in 2024 één van dé thema's voor de scheurkalenders blijft."

Meest gelezen