‘Facebook en Google verliezen dominantie VS-reclamemarkt’

Facebook en Google hebben hun dominante positie op de Amerikaanse reclamemarkt verloren. Zij vangen nu minder dan vijftig procent van de online budgetten. Partijen als Amazon, TikTok, Microsoft en Apple groeien daarentegen.

Voor het eerst in bijna tien jaar heeft het duopolie van de twee techgiganten te maken met een teruglopend, relatief marktaandeel in de reclamesferen. Volgens nieuwe cijfers van onderzoeksgroep Insider Intelligence is hun gezamenlijke aandeel dit jaar gedaald met 2,5 procentpunt tot 48,4 procent.

Het zijn geen uitgevers of traditionele mediabedrijven die hun aandeel zien groeien. De Financial Times wijst andere technologiebedrijven aan, partijen zoals Amazon, TikTok, Microsoft en Apple. Een webwinkel, een computermaker, een softwarehuis en een Chinees entertainmentplatform.

Bij drie van deze vier opkomende partijen zijn reclame-inkomsten nooit het primaire verdienmodel geweest. Ze bouwen in de loop van de tijd echter zo’n groot bereik op op de consumentenmarkt dat het loonde om daar een reclamemodel op te plakken.

In Nederland liggen de verhoudingen voor Facebook en Google nog bijzonder gunstig. Tachtig procent van de online marketingbudgetten gaat hier naar de grote internationale media- en platformbedrijven. Nederlandse media krijgen de kruimels. Een kentering wordt nog niet verwacht, al manifesteert bol.com zich steeds prominenter op deze markt.

Meer