Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

Aan tafel! Dit zijn de vier belangrijkste foodtrends voor 2023

Nona Heremans
4 min read

2022 zit er bijna op. Hoog tijd om vooruit te blikken, ook op culinair vlak. 2023 belooft volgens Deliveroo immers een culinair topjaar te worden. Terwijl we dit jaar nog allemaal verlekkerd waren op pita en poké bowls, gooien we het in 2023 over een andere boeg en kiezen we voor vis in blik, dadels en Filipijnse ube.

1. Als een vis in het water

Vis in blik, oftewel tinned fish, belooft dé trend van 2023 te worden. De sardientjes, ansjovis en makreel in blik maken een opmars in foodieland en zijn, mede dankzij TikTok, het lievelingetje van de online foodcultuur. De vrolijke, fotogenieke verpakkingen van zoutige visjes draagt zeker bij aan de populariteit op social media, maar in tijden van crisis blijkt vis in blik ook een goedkoper alternatief.

2. Culinair toerisme

Ook in 2023 blijven we, na een lange tijd van beperkingen, de drang voelen om andere horizonten te verkennen. Gevolg hiervan is dat steeds meer mensen foodreizen plannen, waarbij ze specifiek naar een bestemming reizen om er de gastronomie te ontdekken of een restaurant te bezoeken dat al lang op het lijstje staat. Als hoeven we het tegenwoordig niet meteen té ver te zoeken, met een uitgebreid aanbod aan wereldkeukens in ons land. Wereldkeuken ontdekken vanuit je luie zetel? Ook dat kan! Deliveroo levert Libanees van bij My Tannour in Brussel, Peruviaans van bij Wuakmole in Brugge en Indisch van bij Tandoori in Luik tot aan je deur.

3. Nature’s candy: dadels

Dadels kennen een lange geschiedenis en werden reeds gegeten door de bewoners in het oude Mesopotamië. Hun naam ‘nature’s candy‘ doet deze vrucht alle eer aan, behalve dat ze, in tegenstelling tot gewoon snoep, tal van gezondheidsvoordelen hebben. Zo zitten deze gedehydrateerde vruchten boordevol antioxidanten én bevorderen ze de darmflora en botstructuur. Allen aan de dadels dus, in 2023.

4. Hét ingrediënt van 2023

Het Amerikaanse zakenblad Forbes kroonde ube nu al tot ‘Hét Ingredient van 2023’. Daar heeft de unieke smaak, geschiedenis en prachtige kleur zeker mee te maken. Bovendien dient ube ook als plantaardig functioneel voedsel, wat het de meest voedzame en heerlijke, paarse belofte maakt voor 2023. Ube kent zijn oorsprong in de Filipijnen, waar de paarse yam al meer dan vier eeuwen een centrale rol speelt en voor veel Filipino’s een smaak van thuiskomen blijft. Wie deze paarse specialiteit graag thuis proeft, kan ze verwerken in zowel kleverige, gebakken als melkachtige vormen, zoals cake, pancakes of iced lattes.

5. Boards, boards, boards

Dat TikTok de plek is waar de nieuwste trends tegenwoordig geboren worden, weten we ondertussen allemaal. Een van die trends zijn de verschillende ‘boards‘ en hate it or love it, maar de boards zijn niet meer weg te denken uit foodieland. Het startte allemaal met het über populaire ‘butter board‘, waarbij je gezouten boter over een houten plak smeert en die garneert met rozemarijn, ui en andere kruiden, maar ondertussen zijn er talloze variaties om van te smullen. Laat je in 2023 dus verleiden door een plankje vol dulce de leche, cottage cheese of Ben & Jerry’s.

Door Nona Heremans

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…