PhotoNews

Geblokkeerde Budabrug bedreigt mogelijk Brusselse bevoorrading

Als de Budabrug niet snel heropent, dan komt de Brusselse bevoorrading van brandstoffen, voedsel en kleding in het gedrang. De brug heropenen is dan ook de belangrijkste prioriteit voor de Haven van Brussel. De brug wordt zo snel mogelijk weggesleept zodat de schepen opnieuw over het Zeekanaal Brussel-Schelde kunnen varen.  

De Budabrug is sinds vrijdag defect, nadat een groot binnenschip frontaal tegen de brug was gebotst. Normaal gaat de brug regelmatig open voor vrachtschepen, het afgelopen weekend kon dat niet. Maandag werden eerst de kabels van de brug losgehaald. Daarna moet de brug worden weggetakeld. Hoe lang dat zal duren, is op dit moment nog niet te zeggen.

Het is belangrijk voor de Haven van Brussel om de Budabrug snel te heropenen. Het is de enige doorgang naar de Haven van Brussel voor vrachtverkeer uit het noorden. Via vrachtschepen komen bouwmaterialen, containers vol producten als kleding en voeding, maar ook brandstof onze stad binnen. Als de brug niet snel heropent, komt de bevoorrading van Brussel in het gedrang.

BEKIJK - Het moment van de aanvaring:

Videospeler inladen...

Vrachtwagens in plaats van schepen

De bevoorrading van benzine en mazout komt als eerste in het gedrang. Het gaat om olieproducten die aan tankstations worden geleverd, zoals benzine. Maar ook om stookolie, waarmee zeventien procent van de Brusselaars hun huis verwarmt. Bedrijven die deze producten importeren, werken met een voorraad van drie dagen. Dat zegt Sylvain De Godefroid van de Haven van Brussel.

Als die voorraad opraakt, zitten Brusselaars niet meteen zonder verwarming. Eerst gaan oliebedrijven op zoek naar andere transportmiddelen. "Ze kijken dan al gauw naar levering via vrachtwagens", zegt Godefroid. "Maar dat is – vergeleken met een vrachtschip – een veel vervuilender alternatief."

Ook is een tiental schepen vast komen te zitten sinds vrijdagavond. De impact had nog groter kunnen zijn, want gemiddeld varen er elke dag tussen de tien à twintig boten door de haven. Tussen kerst en oudjaar waren dat er een stuk minder. Het kanaal is – zeker voor zware vrachtschepen – de enige manier om van Antwerpen in de richting van Charleroi te varen. Ook dat is een reden om de brug snel te heropenen.

Meest gelezen