België krijgt ruim 60 miljoen euro van Europa om wegen en spoor aan te passen voor zwaar militair materieel

België krijgt meer dan 60 miljoen euro van de Europese Unie om wegen en spoorinfrastructuur aan te passen voor het transport van zwaar militair materieel vanuit de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Europa heeft het budget voor dergelijke projecten gevoelig verhoogd na de Russische inval in Oekraïne. 

Dat er Europees geld wordt vrijgemaakt voor projecten voor "militaire mobiliteit" binnen Europa, is niet nieuw. In de voorbije jaren stond dat budget wel onder druk. Na de oorlog in Oekraïne zijn de investeringen een prioriteit geworden.

Bijna 31 miljoen euro gaat naar een project in de Antwerpse haven om rangeerstations en -terreinen op te waarderen en uit te breiden. Dat zou ervoor moeten zorgen dat zwaar (Amerikaans) militair materieel sneller met goederentreinen naar Duitsland kan vervoerd worden. De Antwerpse haven wordt al lang gebruikt als transithaven voor militair materieel dat toekomt uit de VS.

Daarnaast is 30 miljoen euro voorzien voor het afwerken van de E34-autosnelweg tussen Antwerpen en Zeebrugge. Dat traject is momenteel niet geschikt voor zware militaire voertuigen. Er zijn onder meer drie nieuwe, stevige bruggen nodig op de N49 tussen Damme en Maldegem. "Die werken zijn ook voor het gewone verkeer naar de kust een goeie zaak", zegt Stefaan De Rynck, de woordvoerder van de Europese Commissie. "Maar het eerste doel is wel het militaire aspect."

De werken zijn ook voor het gewone verkeer een goeie zaak, maar het eerste doel is het militaire aspect

Stefaan De Rynck, Europese Commissie

"De Europese defensie gaat vooruit, traag maar zeker", zegt De Rynck. "De Russische agressie tegen Oekraïne versnelt dat proces. En één onderdeel daarvan is de mobiliteit van personeel en materieel. Verschillende Europese landen leveren materieel aan Oekraïne. In elke militaire strategie is het cruciaal om dat vlot te kunnen doen."

Het Europese geld gaat naar projecten over heel Europa, waarvan een aantal rechtstreeks gelinkt zijn aan de oorlog. "Ondertussen is al 1 miljard aan investeringen goedgekeurd. En er komt nog een nieuwe "call", zoals men dat noemt", zegt De Rynck. "Er is nog 600 miljoen euro beschikbaar, er kunnen misschien nog projecten in België bijkomen."

"Goed voor transportsector en economie"

Luitenant-kolonel van het Belgische leger Jürgen Felies wijst erop dat het gaat om werken die al gepland waren, maar nu door het Europese geld versneld kunnen gerealiseerd worden. En dat is een goeie zaak, zegt hij in "De wereld vandaag". "Ons land is nu eenmaal de poort naar de rest van Europa. Wanneer er een crisis uitbreekt, of dat nu een militair conflict is of iets anders, dan moet je snel ter plaatse kunnen zijn."

"Dat de capaciteit op die wegen en spoorwegen wordt vergroot, komt ook onze transportsector en onze economie ten goede", aldus Felies. Naast financiële investeringen is er ook een betere samenwerking nodig binnen Europa, voegt hij nog toe. "Als het gaat over militaire mobiliteit zijn er nog andere zaken die moeten verbeteren, zoals het harmoniseren van procedures binnen Europa. Telkens wanneer een grens wordt overschreden, is dat een lange procedure van toelatingen." 

"Ons land is nu eenmaal de poort naar de rest van Europa", vertelt luitenant-kolonel Jürgen Felies in "De wereld vandaag":

Meest gelezen