Recordaantal faillissementen in Antwerpse bouw- en transportsector: “Bedrijven kunnen stijgende kosten niet doorrekenen”

Dat bedrijven het steeds moeilijker krijgen, is ook te zien aan de faillissementscijfers. In de bouw- en transportsector is het aantal faillissementen in de provincie Antwerpen het hoogste in tien jaar tijd.

Christof Willocx

In 2022 zijn in de provincie Antwerpen 331 bouwbedrijven failliet gegaan. Dat is ruim 48% meer dan in 2021, en het is ook het hoogste aantal faillissementen in de sector van de laatste tien jaar. Dat is niet voor elke sector zo. In de horeca bijvoorbeeld is het aantal faillissementen in een jaar tijd in de provincie Antwerpen weliswaar verdubbeld, maar in vijf van de voorbije tien jaar lag het aantal faillissementen in die sector hoger. “Dat komt misschien omdat de horeca enkele barrières achter de rug heeft”, zegt Niko Demeester, algemeen directeur van Embuild, een sectororganisatie van bedrijven in de bouw. “Mensen konden tijdens de coronacrisis niet op restaurant gaan of grote feesten organiseren. Vandaag kan dat wel.”

Inhaalbeweging na corona

“In de bouw was er tijdens de coronacrisis een inhaalbeweging van mensen die plots verbouwingen wilden doen aan hun huis. Die inhaalbeweging is nu voorbij”, zegt Demeester. “Daar komt nog bij dat de rente stijgt, waardoor het aantal vergunningen voor nieuwbouwprojecten is teruggelopen. De hoogconjunctuur in de bouw is duidelijk achter de rug. Door de stijgende kosten investeren bedrijven ook minder in bouwprojecten.”

(Lees verder onder de grafiek)

“Een andere reden voor het stijgende aantal faillissementen, is dat er veel kleine bouwbedrijfjes zijn die de stijgende kosten niet kunnen doorrekenen aan de klanten. De winstmarges staan onder druk. Al moet ik er ook een belangrijke nuance bijgeven: het aantal bouwbedrijven stijgt nog steeds. Er zijn in onze sector meer starters dan ondernemingen die failliet gaan of die worden stopgezet.”

Automatische loonindexering

Ook de transportsector in de provincie Antwerpen noteerde in 2022 het hoogste aantal faillissementen in tien jaar tijd: 108 bedrijven zijn vorig jaar failliet gegaan. “Dat komt vooral door de automatische loonindexering”, zegt Philippe Degraef, directeur van sectororganisatie Febetra. “We werken in een internationale markt. Transportbedrijven in onze buurlanden hebben die automatische indexering niet, waardoor Belgische bedrijven die gestegen loonkosten niet zomaar kunnen doorrekenen aan hun klanten. Een andere verklaring voor het stijgende aantal faillissementen is dat ook de koeriers bij de transportsector worden gerekend. Kleine koerierbedrijven gaan soms failliet, omdat ze niet zo professioneel worden geleid.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER