BANK AWARDS. Van de derde naar de zesde plaats: waarom zijn klanten nu minder tevreden over AXA Bank en Crelan?
Spaargids.beCrelan en AXA Bank zijn volop bezig met de voorbereiding van hun fusie. Dat betekent dat ze momenteel vooral op zichzelf en minder op hun klanten gefocust zijn. En dat laat zich ook merken in een lagere score die ze krijgen voor hun dienstverlening, zo stelde Spaargids.be vast in een recente rondvraag.
Het onderzoek
Spaargids, Guide-épargne en het opiniepeilingsbureau iVox vroegen tussen 7 en 18 november de mening van bezoekers aan de eigen online platformen Spaargids.be en Guide-épargne.be, alsook op die van een aantal andere kantalen van DPG Media zoals hln.be en 7sur7.be.
Zij konden zich uitspreken over de banken waar ze klant zijn. Bijna 31.000 mensen gingen erop in. Het ging zowel om mensen die klant waren bij één bank als om mensen die rekeningen hadden bij meerdere financiële instellingen.
De volledige resultaten van de Bank Awards 2022 bekijken? Raadpleeg ze hier.
Uit de top drie
In 2021 kreeg AXA Bank van alle banken met 7,7/10 nog de derde beste score. Alleen KBC en Argenta haalden toen een hogere waardering. Vorig jaar zakte AXA evenwel naar de zesde plaats met een quotering van 6,5/10. Fusiepartner Crelan deed net iets beter met 6,6/10.
De zwakste scores haalden AXA en Crelan bij de jongste leeftijdsgroep. De 18- tot 24-jarigen kenden hen een waardering van respectievelijk 5,3 en 6,1 toe. De hoogste punten kregen ze dan weer van de 65-plussers. Zij beloonden beide banken met een quotering van 6,7.
Kantorennet
Voor de werking van het kantorennet haalden beide banken wel goede scores. Ze surften daarmee mee op de algemene vaststelling dat banken met een netwerk van zelfstandige kantoorhouders het beter doen dan banken die bogen op een netwerk van filialen met loontrekkend personeel.
Crelan kreeg een algemene score van 7,3. AXA haalde 7,1. De hoogste punten ontvingen ze in de leeftijdsgroep van 35- tot 44-jarigen: 7,5 voor Crelan en 7,3 voor AXA. De minst goede kwamen dan weer uit de leeftijdsgroep van 18- tot 24-jarigen: 7,1 voor Crelan en 6,0 voor AXA.
Bij Crelan werd de expertise van het kantoorpersoneel door 76,4% van de klanten als goed of erg goed beoordeeld, bij AXA gebeurde dat door 76,0%.
De afstand tot het kantoor kon 71,7% van de klanten van Crelan bekoren. Bij AXA was dat 62,3%.
77,7% van de klanten van Crelan beoordeelde de klantgerichtheid in de communicatie van hun bank positief. Bij AXA ging het om 75%.
Tegenover de openingstijden stond 92,2% van de klanten van Crelan neutraal of positief. AXA Bank had 88,6% van het cliënteel op dit vlak mee.
Digitaal
Wat het digitaal bankieren betreft, heeft de nieuwe combinatie nog stappen te zetten. AXA kreeg van zijn klanten een score van 6,5/10. Crelan bleef steken op 6,4.
Vooral in de jongere categorieën lieten beide banken steken vallen. Bij de 18- tot 24-jarigen bleef de meter voor AXA staan op 4,5/10. Crelan haalde 5,6/10 bij de 25- à 34-jarigen.
De beste scores haalden beide banken bij de 65+’ers. AXA kwam er aan 6,8. Crelan aan 6,7.
54,6% van de AXA-klanten vond het online aanbod van bank- en verzekeringsproducten volledig, bij Crelan was dit maar 49,3%.
Het aanbod werd bovendien als erg basic ervaren. Slechts 32,1% van de AXA-klanten en 32,8% van de klanten van Crelan stak de duim omhoog voor het niet-bancaire toemaatje.
De online veiligheid kreeg goede punten van 67,7% van de AXA-klanten en 68,1% van het cliënteel van Crelan.
Beleggingsbank
AXA en Crelan worden duidelijk niet als een beleggingsbank gezien door hun klanten. Beide moesten het stellen met een score van 6,0/10. Van haar 25- tot 34-jarige klanten kreeg AXA Bank maar een 5,7/10. Bij Crelan liep de beoordeling uiteen van een 5,4 bij de 18- tot 24-jarigen tot een 6,1 bij de 55+’ers.
Voor de research en marktinformatie stak 47,9% van de AXA-klanten de duim omhoog, voor deze diensten bij Crelan deed 46,8% dat.
Voor zijn online platform kreeg AXA dan weer een goede quotering van 32,9% van zijn klanten, Crelan bleef steken op 31,7%.
Wat de kosten betreft, stond AXA bij 32,4% van de klanten aan de goede kant. Bij Crelan was dat 32,2%.
De klantendienst van AXA werd door 51,7% positief beoordeeld. Die van Crelan kreeg bij 53,1% de handen op elkaar.
Starten met beleggen? Deze beleggingsplannen behalen momenteel de beste rendementen.
Spaarbank
Als bank om te sparen, kreeg Crelan van zijn klanten een score van 6,2. De leeftijdsgroep van 35 tot 44 jaar hield het op 5,8, de 65-plussers gaven de bank 6,4.
AXA strandde op 6,1. Bij 18- tot 24-jarigen raakte de bank niet verder dan 5,5. Van de 35- tot 44-jarigen kreeg ze 6,3.
Lees ook op Spaargids.be:
Dit artikel is u aangeboden door onze partner Spaargids.be.
Spaargids.be is een onafhankelijke vergelijker van bank producten en gaat op zoek naar scherpe prijzen en betere rentes.
Bron: Spaargids.be
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
2
Prijs robusta-koffie op hoogste niveau in 45 jaar
-
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
Een hond die smekend naar je opkijkt terwijl je aan het eten bent, of een kat die zich behaaglijk op je schoot vlijt zodra je een koekje pakt: huisdieren weten hoe ze ons moeten verleiden voor een hapje van ons eten. Maar hoe veilig is het eigenlijk om ze te laten meesnoepen? En welke voeding kun je maar beter ver bij ze vandaan houden? HLN Shop overloopt welke hapjes schadelijk zijn voor je huisdier. -
Mijnenergie
Waarom betaal je als single (veel) meer voor energie? En hoe breng je daar verandering in?
Als je geen partner hebt, is het leven op verschillende vlakken duurder. De energiefactuur is geen uitzondering op die regel, maar hoe komt dat? Mijnenergie.be zoekt uit in welke mate alleen wonen hier in je nadeel werkt, wat daar de oorzaken van zijn en hoe je het kan aanpakken. -
-
Ook Crelan en AXA Bank verhogen rente op spaarboekjes
-
PREMIUM
Wat is het verschil tussen cava, prosecco en champagne? En waarom verschillen ze zo in prijs?
Met het seizoen van moederdag, trouw- en communiefeesten en terrasjes is het weer tijd om flessen bubbels boven te halen. Maar welke soort kies je dan? Waarom zijn de prijsverschillen tussen champagne, prosecco en cava zo groot? En hoe herken je een goede fles? Sommelier Paul-Henri Cuvelier legt het uit. “Het moeilijke is dat je hier niet kan afgaan op de kwaliteit van de druif.” -
PREMIUM
Waar parkeer je gratis of goedkoop in de 10 kustgemeenten? “3 euro voor één dag, en dat vlak bij de zee”
Het belooft een zonnig verlengd weekend te worden. Ideaal voor een dagje aan zee dus. Maar waar parkeer je het goedkoopste of zelfs helemaal gratis in de 10 kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij – van Knokke-Heist tot De Panne – en delen interessante bespaartips. -
Independer
Van 60 tv-zenders minder tot geen programma's opslaan: waarom gooi je je decoder beter niet klakkeloos buiten?
-
5
Belgen getroffen door faillissement cryptobeurs FTX krijgen hun duizenden euro’s terug, mét rendement: “Een fantastische belegging!”
-
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
Weinig mensen die het weten, maar een alarmsysteem installeren verhoogt niet alleen je veiligheid. Je krijgt er ook korting mee op je brandverzekering. Independer.be legt uit hoe de vork in de steel zit voor zowel eigenaars als huurders. -
Jobat
De winstpremie: wie krijgt het? Wanneer? En om welk bedrag gaat het dan gemiddeld?
Deed jouw werkgever het vorig jaar goed? Dan zit er voor jou als werknemer misschien wel een winstpremie in. Hoor je het donderen in Keulen bij het lezen van die term? Geen probleem: Jobat.be ging bij juridisch expert Ellen De Blende van Acerta Consult na wat je over dit topic moet weten. -
PREMIUM
“Van het kindergeld alleen lukt het niet, ook al denken veel mensen dat”: zo komen Evi en Bart rond met 5 kinderen in huis