Moeite met je eigen kledingstijl te vinden? De drie-woorden-methode helpt je in een wip
Een authentieke kledingstijl vinden is niet makkelijk. Het kan je nochtans heel wat geld én tijd besparen. Vind je het moeilijk om een kleerkast uit te bouwen met mooie stuks die helemaal jou zijn? Styliste Sarah Roelstraete weet raad en kent een poepsimpel trucje. “’s Morgens uit een overvolle dressing een mooie outfit kiezen? Dan grijp je wéér naar die ene jeans.”
Het afgelopen jaar schoten ‘cores’ als paddestoelen uit de grond. Met als populairste voorbeeld de barbiecore: jezelf helemaal in roze hullen. Bekende ontwerpers zoals Valentino, celebrities als Kim Kardashian en toonaangevende influencers: zowat iedereen sprong mee op de kar.
Met die barbiecore is een massatrend geboren, maar het lijstje is ellenlang. Van gekleed gaan als ballerina tot very preppy outfits: hoe weten we nu aan welke trend we ons kunnen wagen? En welke je beter links laat liggen? Daarvoor is er een simpel trucje, bedacht door Allison Bornstein, een New Yorkse stylist.
Sociale media en fast fashion zetten de trends
Maar first things first, hoe komt het dat we om de oren worden geslagen met de ene nieuwe modetrend na de andere? “Dat komt door het ‘bandwagon effect’”, weet styliste Sarah Roelstraete. “Dat is een term binnen de consumentenpsychologie. Zodra een eerste groep influencers een product of een bepaalde stijl omarmt, is de kans groot dat we ons daarbij aansluiten en zo het effect vergroten.”
Om erbij te horen maken we ‘veilige’ keuzes die we constant bevestigt zien op onze socials.
Vooral sociale media spelen hier gretig op in. “De influencers, realitysterren, modellen, acteurs en zangers zetten de sociale standaard zetten die wij onbewust imiteren. Om erbij te horen maken we ‘veilige’ keuzes die we constant bevestigt zien op onze socials.”
Ook fast fashion zorgt voor een razendsnelle opvolging van trends. “Vroeger had je twee collecties per jaar, eentje in de zomer en in de winter. Nu is dat veel meer. Zo brengt H&M ongeveer veertien collecties per jaar uit en Zara zelfs vierentwintig. Dat is dus ongeveer elke twee weken een nieuwe collectie met nieuwe leuke stuks die naar je lonken. Modemerken spelen dus slim in op de behoefte van de consument, want trends zijn nu eenmaal populair.”
Hoe vind je in die zee aan trends jouw visje?
Leuk die nieuwe looks, maar pittig voor je portemonnee en laat ons eerlijk zijn: ook niet echt goed voor het milieu. “Het nadeel van trends is natuurlijk dat ze uit de mode gaan. Na een tijdje puilt je kledingkast over met (goedkope) trendy kleding waar niet meer naar om kijkt. Door een persoonlijke stijl te ontwikkelen, kun je met enkele goed gekozen items toch een andere schwung aan je garderobe geven.”
De eerste stap is weten wie je bent. “Dat lijkt voor de hand liggend, maar houdt in dat je weet wat voor persoon je wil zijn, welke waarden en visies je hebt en welke ambities je voor ogen houdt. Eens je dat weet, kun je veel makkelijker gaan voor zelfbewuste stuks die de juiste ‘identiteit’ uitdragen. Zo zal je veel sneller tot geslaagde, sprekende combinaties komen.”
Verder is het goed om enkele stijliconen te hebben. “Laat je inspireren bij het shoppen. Ken je eigen vormen en kies silhouetten of pasvormen die jouw lichaam alle eer aandoen.” En tot slot: ga kritisch door je kleerkast en orden deze efficiënt. “In alle vroegte een mooie look samenstellen in een slordige overvolle dressing draait bij de meesten uit op het grijpen naar de oude vertrouwde jeans.”
Selecteer ongeveer tien duurzame stuks die je echt veel ziet terugkomen in je kast en pimp die basis eventueel met trends die je leuk vindt.
Je kleerkast downsizen door te investeren in duurzame (iets duurdere) stuks is ook een idee. “Selecteer ongeveer tien stuks die je echt veel ziet terugkomen in je kast: aan de ene kant omdat je ze gewoon graag draagt, aan de andere kant omdat ze tijdloos en gemakkelijk te combineren zijn. Dan pimp je die basis met statement trends die je vaak in ketens vindt voor een leuke prijs.”
De drie-woorden-methode
Ook Allison Bornstein, een New Yorkse stylist, bedacht een eigen methode. Ze tipt iedereen om na te denken over drie kernwoorden die je stijl beschrijven. Daarvoor kijk je naar jouw huidige stijl en degene die je nastreeft.
(Lees verder onder de video.)
Hoe? Ga door je kledingkast en zoek de stuks die je het meeste draagt. Een grijs pulletje met een jeans? Dan is ‘basics’ een goed kernwoord. Altijd kleedjes met een tof bloemenprintje? Seventies it is. Liever lange truien en losse broeken? Oversized is jouw woord. Vervolgens ga je op zoek naar inspiratie in tijdschriften of op het internet. Ook voor wat je daar mooi vindt, bedenk je een woord. Opgelet, de woorden mogen gerust ver uit elkaar liggen. Dat maakt jouw stijl net dynamisch.
Wie drie woorden bedenkt, houdt ze in het achterhoofd als je een stuk shopt. Past het bloesje dat je in handen hebt bij minimaal een van de drie woorden: meenemen! Veel shopplezier.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Crocs en Pringles smelten samen in één schoen: waarom zijn we zo’n fan van ‘lelijke’ mode?
Goed nieuws voor alle fans van faux-fashion: vanaf vandaag kan je de limited-edition Crocs in samenwerking met chipsproducent Pringles in huis halen. Want het merk achter deze tuinsandaal weet: hoe gekker en opvallender de crocs, hoe beter. Wat is het geheim achter het succes van deze ‘foute’ kledij of schoeisel? Onze moderedacteur David legt uit. “Deze trend past perfect bij onze tijdsgeest.” -
Glittermania in de winkelrekken? Experts leggen uit waarom er dit jaar dubbel zoveel glitterkledij verkocht wordt
Het is je vast al opgevallen: winkels hangen tegenwoordig vól met kledingstukken met pailletten. Op zich logisch, want met oudjaar kunnen we allemaal extra glitter en glamour gebruiken. Al voorspellen designers ook dat zulke stralende outfits populair zullen blijven na de feestperiode. Wij zochten enkele items die je perfect kunt dragen voor een party, maar ook evengoed in het dagelijkse leven. -
-
PREMIUM
Aldi verkoopt opnieuw 11 keer goedkopere Dyson Airwrap: wij testten hem. “Grote verbazing dat ze dít konden kopiëren”
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
NINA lanceert Moederdagcollectie met Bel&Bo: dit zijn de favorieten van de mode-experts. “Roze is de nieuwe ‘neutral’”
Vanaf vandaag ligt de nieuwe collectie van NINA en Bel&Bo in de rekken. Verwacht je aan zachte pastelkleuren en romantische silhouetten, mooi op tijd voor warmere dagen en Moederdag. NINA-moderedacteur David Devriendt en drie experts uit de Belgische modeketen tippen hun favoriete stuk: “Die snit is flatterend voor elk figuur.” -
Vergeet trends: 'cores' bepalen tegenwoordig hoe de jeugd zich kleedt. Vogue: "Cores zijn het nieuwe 'chic'"
-
PREMIUM
Steeds meer jonge vrouwen claimen een ‘tweede puberteit’ mee te maken: wat is er aan de hand?
-
PREMIUM
“Echt waar, masturberen voor de spiegel hélpt me.” Hoe doe je aan soloseks zoals Billie Eilish? Seksuologe geeft 7 tips
“Ik voel een liefde voor mijn lichaam die ik nooit eerder voelde.” Billie Eilish masturbeert veel, zelfs voor de spiegel, geeft de zangeres toe. Seksuoloog Michelle Hufkens juicht dat toe, want soloseks doet véél voor je lijf en je seksleven. Ze noemt de veranderingen die je opmerkt als je het vaker doet en geeft 7 tips om er (nog) beter in te worden: “Je moet je seksuele machine geolied houden.” -
PREMIUM
PORTRET. Vera toont haar lijf dat 35 keer onder het mes ging: “Ik hoef het niet mooi te vinden, maar ik wil het wél aanvaarden”
Vera (79) ging vijfendertig keer onder het mes. De littekens zijn moeilijk te verstoppen, maar dat wil ze ook helemaal niet doen. Ze toont ons zonder gêne de borsten waarop ze trots is en het litteken dat ze mooi vindt. Door zich bloot te geven leert ze ons een les in lief blijven voor je lichaam, zelfs als het enorm getekend is. “Mijn ex maakte geen opmerkingen over mijn lijf. Hij deed iets erger: hij keek er nooit naar.” -
HOROSCOOP. Goedmaakseks voor Schorpioen en krap budget voor Maagd: astrologe Esther voorspelt je week