Deze veiligheidsgordels zorgen voor 15 procent extra actieradius bij elektrische auto's
In de jacht naar een zo groot mogelijke actieradius komt het Duitse ZF met een interessante noviteit. Het introduceert verwarmbare gordels, waarmee de reikwijdte van een elektrische auto aanzienlijk kan toenemen. Hoe zit dat?
Een flink accupakket en efficiënte elektromotoren zijn samen met een laag gewicht en aalgladde aerodynamica, onderdelen waarmee autofabrikanten de actieradius van hun elektrische auto’s zo groot mogelijk proberen te maken. Toeleverancier ZF denkt mee en komt met een interessante oplossing: de Heat Belt. Inderdaad, elektrisch verwarmbare gordels.
Geen klimaatregeling nodig
ZF heeft verwarmbare gordels ontwikkeld die moeten helpen om het energieverbruik ín elektrische auto’s verder terug te dringen. Als rijder van een elektrische auto kun je de verwarmbare gordels direct gebruiken om jezelf op te warmen zonder de minder energiezuinige klimaatregeling te hoeven gebruiken.
Net zo veilig als gewone gordels
Volgens ZF kan dit - ook door de stoelverwarming te gebruiken - de actieradius van een elektrische auto tot wel 15 procent laten toenemen. De gordels zijn net zo veilig als reguliere veiligheidsgordels, benadrukt ZF. De firma meldt niet of er fabrikanten zijn die de gordels al willen monteren.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
Lente in het land én de start van de paasvakantie: daarmee is de aftrap gegeven voor het seizoen van de uitstapjes naar de kust. Maar helaas ook die van een heleboel wegenwerken die de rit naar zee en strand moeilijker maken. We zetten op een rijtje waar je voor vertrek best rekening mee houdt en waar je de grootste hinder mag verwachten. -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
De truc met de zonneklep en andere tips om je auto in de winter sneller op te warmen
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
Op deze vreemde manier wil BMW tijdens het rijden stroom opwekken voor elektrische auto