Autosalon opent vrijdag de deuren: win op HLN tickets voor de avant-première
AutosalonNa twee jaar is er eindelijk opnieuw een Autosalon op de Heizel. Zaterdag zwaaien de deuren open voor het grote publiek. Dit moet je weten voor je naar Brussel trekt.
Je kan er eigenlijk al terecht op vrijdag 13 januari, meer bepaald van 15 tot 23 uur. De organisatoren noemen dat de ‘avant-première’. De tickets, te koop in beperkt aantal, zijn wel duurder (zie kader onderaan). Voor het grote publiek gaan de deuren pas open op zaterdag 14 januari. De verwachting is dat opnieuw een paar honderdduizenden autoliefhebbers en kooplustigen naar de Heizel trekken. Maar daar zullen ze wel een heel ander salon vinden dan we in het verleden gewoon waren.
Om te beginnen zijn er minder paleizen gevuld met wielen. Bovendien is er geen apart paleis voor tweewielers. De reden? De stands zijn kleiner omdat de merken willen besparen, zodat je bij de meeste merken niet langer het volledige gamma kan bewonderen. Heel wat merken houden het doorgaans bij de nieuwe (half)elektrische auto’s in hun gamma, want dat is wat ze nu willen verkopen. Daar komt bij dat sommige merken - Mercedes en Volvo - al helemaal niet meer geloven in het concept van een autosalon en dus hun kat sturen.
Ruwweg bekeken, als we het grondplan van nu en vroeger vergelijken, is het salon in oppervlakte ongeveer gehalveerd.
Grootste van Europa
Dat neemt niet weg dat het Brusselse autosalon het grootste van Europa blijft. Parijs, in oktober vorig jaar, was armoe troef. Veel merken tekenden niet present en sommige stands telden amper drie à vier auto’s. Het recentste salon van München, dat in de plaats van het teloorgegane Frankfurt kwam, was in oppervlakte wel groter, maar veeleer een tentoonstelling van laadpalen en andere mobiliteitsconcepten dan van auto’s. Zo stonden er in sommige hallen maar twee of drie.
Brussel is gelukkig niet in die val gelopen: de autoliefhebber zal er nog altijd zijn hart kunnen ophalen. Niet in het minst in de zogenaamde ‘Avenue’, waar een aantal ‘dream cars’ staan. Er is ook aan animatie gedacht, zoals een zogenaamde ‘e-sportszone’ met F1-simulatoren en gameconsoles voor virtuele autoraces. Daarnaast, serieuzer: infosessies rond thema’s als de juiste aandrijfkeuze of fiscaliteit.
Dat Brussel in een weliswaar beperktere versie overleeft in een Europees landschap waarin het ene autosalon na het andere sneuvelt, is vooral te danken aan de aard van onze autobeurs: sinds mensenheugenis is het in de eerste plaats een ‘koopsalon’. De Belg gaat er niet alleen om mooie wielen te zien, maar vaak ook om te kijken wat zijn volgende aankoop kan worden, of al meteen een bestelbon te tekenen.
Wanneer
• Van zaterdag 14 tot zondag 22 januari, van 10 tot 19 uur.
• Preview en openingsavond: vrijdag 13 januari van 15 tot 23 uur (60 euro, parking inbegrepen).
• Open tot 22 uur op maandag 16 en vrijdag 20 januari - zogenaamde ‘Nocturnes’
Tickets
Online voorverkoop tot 13 januari 2023
Standaardticket (vanaf 16 jaar): 12,5 euro
Kind (6 - 15 jaar): 7,5 euro
Kind (0 - 5 jaar): gratis
Online en ter plaatse vanaf 14 januari 2023
Standaardticket (vanaf 16 jaar): 15 euro
Kind (6 - 15 jaar): 10 euro
Kind (0 - 5 jaar): gratis
Parking
• Parkeren kan op Parking C (10.000 plaatsen) voor 10 euro
Tien lezers mogen dankzij HLN naar de avant-première van het Autosalon op vrijdag 13 januari (15-23 uur). Vul deze vraag in en maak kans op een gratis duoticket:
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer