© HBvL

“Fraudeurs moeten eruit, hier en in het buitenland”

Niet langer dan zes maanden gedetacheerd werken, een nieuw registratiesysteem en een bijdrage via de personenbelasting. Dat omvat het idee van Wouter Raskin en Helga Stevens (N-VA) om de sociale dumping in ons land aan te pakken. Het is niet nieuw, politici die roepen dat ze komaf willen maken met die sociale dumping binnen de bouw-, transport- en schoonmaaksector. Het is zelfs een van de weinige topics waarbij iedereen aan dezelfde kant staat: werkgevers, vakbonden én politici. Is dit dan eindelijk een begin?

Indra Dewitte

Mogelijk, het is in ieder geval weer een signaal dat iedereen beseft dat het zo niet verder kan. Maar veel meer dan dat is het helaas niet. Eerst en vooral zal dit voorstel via een politiek carrousel zijn weg moeten vinden. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat CD&V, Open Vld en sp.a zullen toelaten dat de Vlaams-nationalisten met deze pluimen gaan lopen. Vooral omdat Eurocommissaris Marianne Thyssen (CD&V) zelf bezig is met een groot Europaplan tegen sociale dumping. Dat zal nu ongetwijfeld worden afgewacht, om vervolgens opnieuw door een politieke trechter vol tegenstanders te gaan.

Hoe goed het ongetwijfeld bedoeld is, in dit voorstel blijven tientallen achterpoortjes open om hier tegen dumpinglonen te komen werken. Wat bijvoorbeeld met een zelfstandige bouwvakker die ervoor “kiest” om aan een schamele 300 euro per maand te werken? Zelfs wanneer de sociale zekerheidsbijdragen correct zouden worden betaald, betekent dat nog steeds oneerlijke concurrentie. En wie gaat die extra bijdragen uit dit voorstel ophoesten? Niet de frauderende buitenlandse firma’s, dat is zeker. Het zou alleen maar betekenen dat de arme sloebers die nu worden uitgebuit de rekening nog meer zouden krijgen gepresenteerd. En het zijn echt niet alleen Oost-Europese firma’s die nepbedrijfjes uit de grond stampen. Ook gerespecteerde bedrijven van eigen bodem maken zich soms schuldig aan het oprichten van buitenlandse brievenbusfirma’s waarmee ze hun sociale verplichtingen in België omzeilen. Wat doen we daarmee?

Er is maar een antwoord: de fraudeurs moeten eruit. Hier en in het buitenland. Harde maatregelen zijn nodig. Van transportfirma’s die zich schuldig maken aan sociale dumping moeten de vrachtwagens worden verbeurdverklaard. Bouw- en schoonmaakfirma’s die denken dat ze wetteloos kunnen werken, moeten dicht. Nederlandse postbusbedrijfjes mogen er niet meer in. Alleen zo kan dit probleem echt opgelost worden en krijg je opnieuw een eerlijk speelveld voor iedereen.

De moed om dergelijke maatregelen te nemen zijn bij uitstek een Europese uitdaging. Maar niemand zegt dat de nationale politici daarop moeten wachten. In die zin is elk voorstel, hoe onvolledig ook, het waard om grondig te bestuderen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer