Mobiliteitsbarometer Acerta: Belg maakt (iets) minder gebruik van auto om te gaan werken
Voor het eerst in vijf jaar gebruikt de Belg iets minder zijn wagen om naar het werk te pendelen. Het openbaar vervoer is weer even populair om naar het werk te pendelen als voor corona en het aantal bedrijfswagens bereikt een nieuw record. Dat blijkt uit de jaarlijkse mobiliteitsbarometer van hr-dienstverlener Acerta.
Er rijden in België opnieuw meer bedrijfswagens rond dan een jaar eerder. Vandaag krijgt 23 procent van de bedienden in ons land een wagen van de firma. Dat is een kleine toename in vergelijking met 2021 (22,3 procent). De auto verliest wel een klein beetje terrein voor woon-werkverkeer: van 78,4 procent naar 77,9 procent. De fiets bereikt ondertussen ruim 35 procent van de werknemers, een stijging van 7,4 procent. Het openbaar vervoer bereikt 8,3 procent van de werknemers, tegenover 7,8 procent in 2021.
"Het is al wel langer zo dat mensen bewuster nadenken over verplaatsingen. Er is het algemeen groeiende milieubewustzijn, het gamma vervoermiddelen dat almaar diverser wordt, de (elektrische) fiets die een imagoboost kreeg ... De laatste maanden komen daar de hoge brandstofprijzen bovenop. Het lijkt ervoor te zorgen dat werknemers niet meer automatisch in de auto stappen en dat de decennialange dominantie van de auto op de terugweg is", stelt Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte van Acerta.
Hybride populairste bedrijfswagen
Van de bedrijfswagens is 10 procent ondertussen een hybride wagen, de populairste is die met naast de elektromotor een verbrandingsmotor op benzine (8,8 procent). De volledig elektrische bedrijfswagens zijn vandaag goed voor nog eens 3,2 procent. Dat is nog altijd een kleine minderheid, maar wel ruim een verdubbeling tegenover 2021. De grote verliezer is de diesel als bedrijfswagen, die ooit absoluut dominant was en nu gezakt is naar een aandeel van 57,8 procent. "Als we mogen uitgaan van een contracttermijn van 4 à 5 jaar, zien we in 2028 de bedrijfswagens met een brandstofmotor hun laatste kilometers rijden", aldus Thijs.
De jaarlijkse mobiliteitsbarometer van Acerta brengt de mobiliteitsgewoontes van 330.000 werknemers in kaart. De verzamelde gegevens zijn gebaseerd op een steekproef met de werkelijke loongegevens van de werknemers in dienst bij meer dan 40.000 werkgevers uit de private sector.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verbrandingsmotor, hybride, elektrisch? Helft van Vlamingen weet het niet en stelt aankoop van wagen uit
-
Steeds meer Belgen carpoolen: hoge brandstofprijzen maken samen rijden hip
De hoogte van de brandstofprijzen zet meer mensen ertoe aan om te carpoolen, ofwel samen te rijden. In de eerste acht maanden van dit jaar is het aantal ‘gecarpoolde’ kilometers meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In vergelijking met 2019 is er een stijging met bijna veertig procent. Dat meldt Vias Institute op basis van haar jongste mobiliteitsbarometer. -
Meer en meer jongeren laten de auto aan de kant staan: hoe komt dat?
Alsmaar minder jongeren verplaatsen zich met de auto. Het aandeel is van 55% in 2019 naar 45% in 2022 gegaan. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van Vias. Maar hoe komt dat? Nemen we dan allemaal minder de wagen? En welke alternatieven gebruiken we? -
-
Onrust bij VRT: vakbonden willen hoorzitting met CEO in Vlaams Parlement
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
PREMIUM
Zoveel besparen jonge Belgen door minder met de auto te rijden: "Nu doe ik vijf maanden met 250 euro aan autokosten”
-
Jobat
Steeds meer werknemers krijgen bedrijfswagen: hoeveel loon sta je daarvoor af?
-
PREMIUM21
Welke jobs worden bedreigd door artificiële intelligentie? En welke zal het net makkelijker maken?
Vreest u - net als 4 op de 10 Belgen - dat artificiële intelligentie zal leiden tot banenverlies, of ziet u eerder een hulp in de technologie? ING België becijferde dat het werk van 3,3 miljoen Belgen de komende jaren te maken krijgt met AI. Welke jobs moeten het meest vrezen? En zal de technologie ons werk in sneltempo overnemen? “De impact zal dezelfde zijn als de intrede van de pc en het internet op de werkvloer.” -
Stel hier uw vraag aan Paul D'Hoore over de spilindex en het inflatiecijfer
De inflatie is in april gestegen van 3,18 naar 3,37 procent. De spilindex is overschreden, zodat de uitkeringen en overheidslonen opnieuw zullen stijgen. Heeft u vragen over die spilindex en/of over het inflatiecijfer? Dan kan u die hieronder stellen aan onze geldexpert Paul D’Hoore die een antwoord zal geven in het VTM Nieuws van 19 uur. -
PREMIUM60
COLUMN. “Wij Walen, wat hebben we misdaan? Waarom gaat het al 50 jaar zo slecht?”