© ATV

Fiets wint steeds meer terrein en openbaar vervoer lijkt uit dal te klimmen

Antwerpen -

De fiets wint in de provincie Antwerpen steeds meer terrein als favoriete vervoermiddel om naar het werk te gaan. De helft van de werknemers gebruikt de fiets minstens voor een deel in het ­woon-werkverkeer. Het openbaar vervoer lijkt dan weer te zijn hersteld van de coronacrisis.

Sacha Van Wiele

Dit zijn de conclusies van de mobiliteitsbarometer van het HR-bedrijf Acerta. De cijfers komen uit een steekproef met de werkelijke loongegevens van de werknemers in dienst bij meer dan 40.000 werkgevers uit de private sector. Voor de provincie Antwerpen heeft de mobiliteitsbarometer betrekking op de gegevens van 80.000 werknemers bij meer dan 8.000 werkgevers.

Uit deze gegevens blijkt dat 50,7% van de werknemers in de provincie Antwerpen vorig jaar minstens een deel van het woon-werkverkeer met de fiets deed, een stijging van 5%. Dat is een pak hoger dan het Vlaams gemiddelde van 42,1%. De wagen verliest een beetje terrein. Het aandeel zakt van 73,8% in 2021 naar 73,6% vorig jaar. Ook hier is er een groot verschil met het gemiddelde in Vlaanderen.

“De provincie Antwerpen neemt rond mobiliteit al minstens vijf jaar het voortouw”, zegt Peter Van Ostaeyen, kantoordirecteur van Acerta Antwerpen. “Antwerpen is al langer koploper als fietsprovincie. We zien dat de rest van Vlaanderen deze tendens aan het volgen is.”

Er liggen verschillende redenen aan de basis van deze evolutie van wagen naar fiets.

“Het is al wel langer zo dat mensen bewuster nadenken over verplaatsingen”, zegt Van Ostaeyen. “Er is het algemeen groeiende milieubewustzijn, het gamma vervoermiddelen dat almaar diverser wordt met onder meer de step en de (elektrische) fiets. De laatste maanden komen daar de hoge brandstofprijzen bovenop. Het lijkt ervoor te zorgen dat werknemers niet meer automatisch in de auto stappen en dat de decennialange dominantie van de auto op de terugweg is.”

Een op de vijf

De populairste combinatie is die van wagen en fiets: 29,1% van de werknemers in de provincie Antwerpen regelt hun verplaatsingen op die manier. Nog opvallender is dat in Antwerpen liefst een op de vijf werknemers (19,9%) exclusief voor de fiets kiest. Wie hier kiest voor het openbaar vervoer combineert dat meestal niet met een ander vervoersmiddel (5,3%), of het is met de fiets (1,3%).

Opmerkelijk is dat het openbaar vervoer terug terrein lijkt te winnen na de moeilijke coronajaren. Het aantal reizigers nam de afgelopen jaren af, maar zakte helemaal in elkaar door de pandemie. In de provincie Antwerpen evolueerde het aandeel in het woon-werkverkeer van 7,6% in 2019 naar 7,2% in 2021. In de mobiliteitsbarometer van 2022 is het gestegen naar 7,6%.

De Lijn bevestigt deze evolutie. “Onze cijfers van reizigersaantallen tonen een gelijkaardige ontwikkeling”, zegt Marco Demerling, woordvoerder van De Lijn. “Zo hadden we eind 2022 nog tussen 10 en 20% minder reizigers ten opzichte van 2019. In het begin van de coronapandemie waren dat er meer dan 40%.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen