Autosalon opent vrijdag de deuren: win op HLN tickets voor de avant-première
AutosalonNa twee jaar is er eindelijk opnieuw een Autosalon op de Heizel. Zaterdag zwaaien de deuren open voor het grote publiek. Dit moet je weten voor je naar Brussel trekt.
Je kan er eigenlijk al terecht op vrijdag 13 januari, meer bepaald van 15 tot 23 uur. De organisatoren noemen dat de ‘avant-première’. De tickets, te koop in beperkt aantal, zijn wel duurder (zie kader onderaan). Voor het grote publiek gaan de deuren pas open op zaterdag 14 januari. De verwachting is dat opnieuw een paar honderdduizenden autoliefhebbers en kooplustigen naar de Heizel trekken. Maar daar zullen ze wel een heel ander salon vinden dan we in het verleden gewoon waren.
Om te beginnen zijn er minder paleizen gevuld met wielen. Bovendien is er geen apart paleis voor tweewielers. De reden? De stands zijn kleiner omdat de merken willen besparen, zodat je bij de meeste merken niet langer het volledige gamma kan bewonderen. Heel wat merken houden het doorgaans bij de nieuwe (half)elektrische auto’s in hun gamma, want dat is wat ze nu willen verkopen. Daar komt bij dat sommige merken - Mercedes en Volvo - al helemaal niet meer geloven in het concept van een autosalon en dus hun kat sturen.
Ruwweg bekeken, als we het grondplan van nu en vroeger vergelijken, is het salon in oppervlakte ongeveer gehalveerd.
Grootste van Europa
Dat neemt niet weg dat het Brusselse autosalon het grootste van Europa blijft. Parijs, in oktober vorig jaar, was armoe troef. Veel merken tekenden niet present en sommige stands telden amper drie à vier auto’s. Het recentste salon van München, dat in de plaats van het teloorgegane Frankfurt kwam, was in oppervlakte wel groter, maar veeleer een tentoonstelling van laadpalen en andere mobiliteitsconcepten dan van auto’s. Zo stonden er in sommige hallen maar twee of drie.
Brussel is gelukkig niet in die val gelopen: de autoliefhebber zal er nog altijd zijn hart kunnen ophalen. Niet in het minst in de zogenaamde ‘Avenue’, waar een aantal ‘dream cars’ staan. Er is ook aan animatie gedacht, zoals een zogenaamde ‘e-sportszone’ met F1-simulatoren en gameconsoles voor virtuele autoraces. Daarnaast, serieuzer: infosessies rond thema’s als de juiste aandrijfkeuze of fiscaliteit.
Dat Brussel in een weliswaar beperktere versie overleeft in een Europees landschap waarin het ene autosalon na het andere sneuvelt, is vooral te danken aan de aard van onze autobeurs: sinds mensenheugenis is het in de eerste plaats een ‘koopsalon’. De Belg gaat er niet alleen om mooie wielen te zien, maar vaak ook om te kijken wat zijn volgende aankoop kan worden, of al meteen een bestelbon te tekenen.
Wanneer
• Van zaterdag 14 tot zondag 22 januari, van 10 tot 19 uur.
• Preview en openingsavond: vrijdag 13 januari van 15 tot 23 uur (60 euro, parking inbegrepen).
• Open tot 22 uur op maandag 16 en vrijdag 20 januari - zogenaamde ‘Nocturnes’
Tickets
Online voorverkoop tot 13 januari 2023
Standaardticket (vanaf 16 jaar): 12,5 euro
Kind (6 - 15 jaar): 7,5 euro
Kind (0 - 5 jaar): gratis
Online en ter plaatse vanaf 14 januari 2023
Standaardticket (vanaf 16 jaar): 15 euro
Kind (6 - 15 jaar): 10 euro
Kind (0 - 5 jaar): gratis
Parking
• Parkeren kan op Parking C (10.000 plaatsen) voor 10 euro
Tien lezers mogen dankzij HLN naar de avant-première van het Autosalon op vrijdag 13 januari (15-23 uur). Vul deze vraag in en maak kans op een gratis duoticket:
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
Een opvallend probleem bij de Cybertruck, de futuristisch ogende monsterpick-up van Tesla. Er blijkt iets grondig mis met de gaspedalen in tal van voertuigen. Tesla roept bijna 3.900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. -
-
179
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts