Euronav vervoert ruwe olie met grote schepen. © Euronav

Euronav dreigt met juridische procedures, na mislukte fusie met concurrent Frontline

Het Antwerpse bedrijf Euronav, dat ruwe olie vervoert met grote schepen, zegt dat sectorgenoot Frontline niet het recht heeft om de samenwerkingsovereenkomst zomaar op te zeggen. Euronav dreigt met juridische acties.

Het laatste woord over de saga rond Euronav is nog niet gezegd. In het kort komt het hierop neer: Euronav wou fuseren met zijn Noorse concurrent Frontline, om samen de grootste olievervoerder ter wereld te worden. CMB, het bedrijf van Alexander Saverys, vindt dat een slecht idee, omdat olie niet goed is voor het milieu. CMB kocht daarop 25% van de aandelen van Euronav. Daardoor kon het de fusie verhinderen.

Euronav en Frontline konden in theorie nog altijd zeer innig samenwerken, ook zonder een fusie. Maar maandag trok Fronline toch de stekker uit de samenwerkingsovereenkomst, omdat het door de positie van CMB geen toekomst meer zag in het verhaal.

Euronav zegt nu dat die beslissing van Frontline eenzijdig is en niet volgens de afspraken. Euronav dreigt met juridische acties.

“Geen ramp”

Hoe moeten we dit alles nu bekijken? “Op zich is het geen ramp voor Euronav dat de fusie met Frontline niet doorgaat”, zegt Quirijn Mulder, senior analist van de bank ING. “Door een fusie zou het bedrijf wel meer schepen hebben en dus sneller een lading olie kunnen ophalen, maar daar zou het ongeveer bij zijn gebleven. Als Euronav nu als apart bedrijf doorgaat, zal het wellicht zijn bekende strategie blijven uitvoeren, zoals het verduurzamen van zijn vloot, en ervoor zorgen dat de balans solide blijft.”

Quirijn Mulder, senior analist van de bank ING. © rr

Kan Alexander Saverys zijn plannen echt doordrukken om Euronav een fors groener beleid te laten voeren, door minder met olie bezig te zijn? “Dat kan alleen als hij de meerderheid van de aandeelhouders van Euronav achter zich krijgt”, zegt Quirijn Mulder. “Een belangrijke vraag is wat Frontline gaat doen. Dat bedrijf controleert nog meer dan 20% van de aandelen van Euronav. Als Euronav Frontline gaat bestoken met juridische procedures, zou het kunnen dat Frontline zich bij de stemming bijvoorbeeld onthoudt, waardoor het voor CMB misschien makkelijker wordt om een meerderheid voor zijn plannen te vinden.” cwil

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER