Videospeler inladen...

100e Autosalon gaat van start: wat koop je daar nu het best? Benzine of elektrisch?

Heeft het nog zin om een diesel- of benzinewagen te kopen, of ga je beter voor elektrisch? De start van het honderdste Autosalon in Brussel kan voor keuzestress zorgen. Autojournalist Gert Verhoeven maakt voor Radio2 een vergelijking: ā€œEen benzinewagen is op dit moment de goedkoopste keuzeā€.

Voor die vergelijking berekent Verhoeven deĀ kostprijs per kilometerĀ op maat van particuliere consumenten die hun wagen gemiddeld 8 jaar bijhouden. "In die prijs zittenĀ aankoopkosten, gebruikskosten en uiteraard de brandstofkost, bekend op basis van het werkelijk gemeten verbruik. Met die info krijg je een zeer genuanceerde kijk op wat autorijden Ć©cht kost", schetst hij zijn aanpak.

Kostprijs: benzine wint

De elektrische auto is duur in aankoop, maar was goedkoop in verbruik. Dat voordeel valt nu weg. ā€œDe voorbije tien jaar is de benzineprijs met 32 procent gestegen, de elektriciteitsprijzen met 140 procent. Dat betekent dat 100 km elektrisch rijden puur aan energie meer kost dan 100 km rijden op benzine. Het verschil is klein, maar de elektrische wagen is wat dat betreft zijn voordeel voorlopig kwijt.ā€œĀ Ā 

Professor Joeri van Mierlo van de VUB vult aan. ā€œKijk in functie van wat je nodig hebt. Wil je een kleine stadswagen, een monovolume, een auto in het luxesegment? Op dit moment is de keuze niet evident, maar de Vlaamse overheid heeft een website gemaakt om je te helpen bij de keuze van je wagen. Daar kun je je parameters ingeven: bijvoorbeeld kun je thuis laden, hoeveel kilometers leg je af. Dan kun je bekijken of een elektrische wagen op dit moment past in jouw situatie.ā€œĀ 

De voorbije tien jaar is de benzineprijs met 32% gestegen. De elektriciteitsprijzen met zo'n 140%

Gert Verhoeven, autojournalist

Wat zijn de struikelblokken voor elektrisch rijden?

Meer en meer steden kiezen voor lage-emissiezones; tegen 2035 mogen er zelfs geen benzine- en dieselwagens meer verkocht worden in Europa. Op die manier moet de Ā COā‚‚-uitstoot drastisch naar beneden, want tegen 2050 wil Europa klimaatneutraal zijn.Ā Ā 

"Ik geloof erin dat helemaal elektrisch zal lukken, maar we zijn er nog lang niet", zegt Van Mierlo. "Tien procent van de nieuwe wagens zijn elektrisch. Als je daar de plug-in hybrides bijtelt, zit je aan 25 procent. Het gaat altijd vooral over bedrijfswagens."

Wat houdt de consument tegen om resoluut voor elektrisch te kiezen? ā€œWe doen al tien jaar onderzoek naar het consumentengedrag en zagen drie grote struikelblokken bij elektrische wagens: de actieradius, de aankoopprijs en de laadinfrastructuur. Op die tien jaar is er veel veranderd. De hoge elektriciteitsprijs is nu een bijkomend struikelblok.ā€Ā  Ā Ā 

Struikelblok #1: actieradius

Er zijn nu modellen op de markt dieĀ 300 tot zelfs 500 kilometerĀ kunnen rijden. "Dus dat is geen probleem meer", volgens de professor.

Struikelblok #2: aankoopprijs

De aankoopprijs is nog niet spectaculair gedaald, stelt Van Mierlo vast: ā€œDe prijs van de batterijen is ondertussen wel met een factor tien gedaald, maar dat vertaalt zich vooral in een langer rijbereik. We verwachten de komende tien jaar dat de prijs met factor tien zal dalen.ā€Ā Ā 

De onderhoudskosten zouden voordeliger moeten zijn, maar daar heeft Van Mierlo een kanttekening bij. "Deze nieuwe technologie kent soms nog kinderziektes, en het duurt soms lang om vervangstukken te krijgen."

BEKIJK - Elektrisch of niet? Keuzestress voor consument op Autosalon:

Videospeler inladen...

Struikelblok #3: laadinfrastructuur

De laadinfrastructuur blijft een grote barriĆØre, stelt de professor vast:Ā  ā€œNederland is daar koploper, met tien keer meer laadpalen dan BelgiĆ«. Wij zitten in de middenmoot, in Oost-Europa is het tien keer minder. De beleidsmakers hebben de boodschap begrepen en de laadinfrastructuur groeit."

"Vooral in de steden is dat nodig. In Brussel bijvoorbeeld heeft slechts 11 procent van de mensen de kans om thuis op te laden, de anderen hebben geen eigen parking of garage. Daar heb je veel laadinfrastructuur nodig. Op het platteland kunnen mensen vaak thuis opladen. ā€œĀ Ā 

Struikelblok #4: elektriciteitsprijzen

De dure elektriciteit is een groot struikelblok op dit moment. ā€œDe gebruikskosten lagen de helft lager dan bij het tanken van een voertuig. Dat voordeel is nu weg door de hoge elektriciteitsprijzen, maar we hopen toch dat die prijzen niet zo hoog zullen blijven.ā€Ā 

Zal er wel voldoende elektriciteit zijn als alle autoā€™s elektrisch rijden in de toekomst? Van Mierlo kijkt vooruit: ā€œAls alle wagens elektrisch zijn, dan zullen we voor die wagens 20 procent meer elektriciteit nodig hebben dan nu. Daar moeten we nu aan beginnen.ā€Ā 

BEKIJK - "Welke auto moet ik nu het best kopen", vraagt Hanne Decoutere aan Mark Pecqueur, docent autotechnologie Thomas More:

Videospeler inladen...

Meest gelezen