Meer treinen reden door het rood, maar “spoorwegnet nog nooit zo veilig”

©  MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Het aantal treinen dat voorbij een rood sein rijdt, is vorig jaar opnieuw toegenomen. Er waren op de hoofdsporen in België 87 seinvoorbijrijdingen, zo blijkt vrijdag uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel. Die benadrukt evenwel dat “het spoorwegnet nog nooit zo veilig was”, omdat de seinvoorbijrijdingen steeds minder vaak leiden tot een mogelijk gevaarlijke situatie.

lto
Bron: BELGA

Er waren vorig jaar vijftien seinvoorbijrijdingen meer dan in 2021. Bij spoorwegmaatschappij NMBS is te horen dat dat te maken heeft met nieuwe technische procedures die in de eerste jaarhelft werden ingevoerd. Het kostte wat tijd om alles op punt te stellen, maar in de tweede helft van 2022 verbeterde de situatie weer, aldus NMBS-woordvoerder Bart Crols. 

Zowel Infrabel als NMBS benadrukt dat het risico van seinvoorbijrijdingen nog nooit zo laag was. Niet elke keer dat een trein voorbij een rood sein rijdt, ontstaat er immers meteen een gevaarlijke situatie. Dat gebeurt pas als die trein bijvoorbeeld een ander spoor kruist. Dat gebeurde elf keer vorig jaar, of bij 13 procent van de seinvoorbijrijdingen. Dat percentage lag een jaar eerder nog op 25 procent en in 2020 op 36 procent. “Het aantal potentieel gevaarlijke situaties was nooit zo laag”, zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. 

De seinvoorbijrijdingen leidden ook geen enkele keer tot een ongeval, en er vielen dan ook geen slachtoffers.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen