1 op de 3 nieuwe auto’s in ons land is hybride of elektrisch: “En dat aandeel zal snel stijgen, want fiscale regels verstrengen vanaf 1 juli”
Meer dan één nieuwe auto op drie in ons land is nu geëlektrificeerd. Dat was de hoofdboodschap waar de koepelfederatie van auto-invoerders Febiac bij aanvang van het nieuwe jaar mee uitpakte. Maar de fiscale regels verstrengen vanaf 1 juli. Daardoor wordt nu een rush op plug-ins verwacht, zegt onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn.
In 2022 werden in ons land precies 366.303 nieuwe auto’s in het verkeer gebracht. Dat betekent onomwonden dat het voor de autosector een kwakkeljaar was. De markt gaf nog eens 4,4 procent toe ten aanzien van het door corona en tekorten geteisterde jaar 2021 en presteert nu op een peil dat sinds de jaren negentig niet meer gezien is. Nochtans groeide de bevolking sindsdien aan: we zijn nu met anderhalf miljoen meer dan destijds.
Bovendien daalde de verkoop aan particulieren nog maar eens met 14 procent. Niet eens 133.000 particulieren hingen afgelopen jaar een nummerplaat op een nieuwe auto. Het onvermijdelijke gevolg: de gemiddelde leeftijd van een auto in privébezit werd hoger. Bovendien lijkt de private bezitter nog altijd lauw te reageren op auto’s met een stekker. Amper 10.000 particulier aangekochte auto’s hadden er één. De top vijf populairste wagens onder private kopers maakt duidelijk hoe dat komt: hun prijs ligt onder de instapprijs van een elektrische auto.
Nadruk op verkoop bedrijfswagens
De autosector richt het vizier dan maar op de bedrijfswagen. Die doet het met een stijging van 2 procent iets beter dan in 2021. Een toename die eigenlijk verwacht was, om verschillende redenen. Zo werden tijdens de coronacrisis een groot aantal leasingcontracten verlengd. Contracten die nu toch aan vervanging toe zijn. Renta, de vakfederatie van autoverhuurders (waar de leasingbedrijven dus onder vallen), heeft het ook over een ‘kleine inhaalbeweging’ op het vlak van leveringen.
Bovendien profiteerde de sector van een kunstmatige stormloop op stekkerhybrides. Wie nog fiscaal voordelig zakelijk wilde rijden zonder de beperkingen van een volledig elektrische auto, haastte zich om nog in 2022 een plug-inhybride te hebben. Het effect? Bedrijven en zelfstandigen schreven er in 2022 bijna 10.000 meer in dan een jaar eerder (54.160 in plaats van 43.121). Sinds begin dit jaar is de brandstof ervan niet meer voor de helft fiscaal aftrekbaar.
90 procent van de stekkerhybrides en 85 procent van de elektrische auto’s wordt aangekocht door bedrijven of zelfstandigen die er dankzij fiscale compensaties niet de werkelijke kost van dragen.
Rush op plug-ins
Dit jaar wordt trouwens nog eens een rush op plug-ins verwacht, want vanaf 1 juli wordt het fiscale kader ervoor alweer strenger. Voor gebruikers (lees: werknemers) van voertuigen met een thermische motor zal dan een sterk verhoogde RSZ-bijdrage (x 2,25) in voege treden. In mei en juni zullen er dus nog een hoop stekkerhybrides op straat verschijnen, ofschoon het eigenlijk de besteldatum (of voor leasing: de datum voor afsluiting van het leasingcontract) is die doorslaggevend is.
Het aantal nieuwe elektrische auto’s dat gekoppeld was aan een btw-nummer steeg van 19.905 naar 32.753. Renta verwacht dat het aandeel elektrische auto’s vanaf midden dit jaar zal stijgen naar 80 procent. Daarvoor is eigenlijk maar één reden: fiscaliteit. Uiteindelijk wordt ruim 90 procent van de stekkerhybrides en 85 procent van de elektrische auto’s aangekocht door bedrijven of zelfstandigen die er dankzij fiscale compensaties niet de werkelijke kost van dragen.
KIJK. Ook op het Autosalon in Brussel zijn elektrische wagens sterk vertegenwoordigd:
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
PREMIUM
GETEST. Is de Auto van het Jaar echt je geld waard? Onze autokenner testte het uit: “Een uitstekende wegligging, maar dat interieur...”
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken