“Onaanvaardbaar”: Evenepoel knalt na verwarring bijna tegen overstekende vrouw aan en gaat verhaal halen bij jury
Ronde van San JuanPfoeh. Daar moest hij even van bekomen. Perfecte kopbeurt, deed Remco Evenepoel in de finale van de openingsrit van de Ronde van San Juan. Maar net op het moment dat hij Yves Lampaert wilde ‘afzetten’: verwarring troef. Links? Rechts? “Het was onduidelijk. Bijna reed ik op volle snelheid tegen een overstekende vrouw aan.” Niet Jakobsen won, wel Bennett.
KIJK. De wegsplitsing die voor totale chaos zorgde en waar Evenepoel nipt een overstekende vrouw kan ontwijken (vanaf 26")
Hij draaide terug, net over de finish. Linea recta richting wagen van de wedstrijdjury. Boos en verbolgen, zo leek het. “Van slag”, noemde Evenepoel het. “Een beetje geschrokken zelfs, van die hele rare situatie in de slotfase. Ik wilde signaleren wat er gebeurd was en vragen of iedereen in dezelfde tijd zou worden geplaatst. Omdat er gaten waren gevallen.” Raar, was het zeker. Want kwam de jachtige meute niet allemaal tegen in de laatste vijf, zes kilometer? Aan de kant geparkeerde wagens, snelle binnenbochten bezaaid met gravel - Evenepoel: “jullie moeten straks maar eens gaan kijken op 200 meter van de streep” -, straatmeubilair à volonté. “Hectisch. Bij momenten ronduit gevaarlijk zelfs. En dus per definitie onaanvaardbaar.”
KIJK. Evenepoel over splitsing: “Ik dacht dat ik naar links moest”
Toch leek alles te kloppen bij Soudal-Quick.Step. Evenepoel-Lampaert-Morkov. En dan Fabio Jakobsen die het meesterlijk zou afronden. Tot... dat bewuste ‘schrikmoment’ waarover de wereldkampioen het had. “Ik was net ‘Lampie’ aan het ‘afzetten (op iets meer dan 1 kilometer van de streep. Maar plots splitste de weg. Links? Rechts? Ik wist het niet. Tijdens de verkenning léék het ons rechts te gaan. Maar nu stond er totaal niks aangegeven, alles lag open. Dus koos ik links, omdat me dat de kortste weg leek. Maar daar staken tot mijn grote verbazing nog mensen over! Bijna knalde ik op volle snelheid, wind in de rug, tegen een vrouw aan. Neen, dit was geen mooie finale. Hier moeten ze lessen uit trekken. In het besef dat leadouts nu eenmaal verlopen zonder nadenken. Da’s met minstens 70 km/u verstand op nul en gewoon gas geven.”
Aan het tentje van de ploeg, achter de finish, werd de discussie met de koerscommissaris nog heel even verdergezet. En uiteindelijk beklonken zoals het moet: met een handshake. “Ik vind het vooral jammer voor Fabio”, treurde Evenepoel nog even na. “Tot dan deden we alles perfect. Zelfs Jan Hirt, die voor de rit een beetje bang was dat hij zijn werk niet zou kunnen doen in de finale, droeg zijn steentje bij. Hij zette me af en dan was het aan mij om de snelheid hoog te houden en de andere teams te controleren. Dat lukte. We zaten keurig gepositioneerd. Maar uiteindelijk heeft Fabio zijn sprint nooit kunnen rijden. Terwijl hij in principe wel de snelste van het pak is. Da’s een domper. Op naar een nieuwe kans. Met hopelijk een beter vervolg.”
De Ronde van San Juan duurt acht dagen. Het zwaartepunt valt op etappe vijf, met een aankomst op ruim 2.600 meter hoogte. Vandaag lijken ondanks veel klimwerk de sprinters weer aan zet in de langste etappe van de week, goed voor 201 kilometer.
Liveblog
SAM BENNETT WINT
Chaotische finish maar het lijkt erop dat Sam Bennett het haalt van Fabio Jakobsen. Michael Morkov als tweede.
Laatste kilometer
De snelheid wordt opgedreven met de rode vlag van de laatste kilometer in zicht. Jan Hirt heeft Fabio Jakobsen in het wiel. De Nederlander zit net als Sam Bennett in perfecte positie.
Valpartij
Valpartij voorin in het peloton, op acht kilometer van de finish! Nog even afwachten wie de slachtoffers zijn. Sagan en Bennett ontsnappen en wat later zien we ook Evenepoel in beeld. Naar Jakobsen is het wel nog even zoeken, maar dan duikt hij toch op. We maken ons op voor een koninklijke spurt in Argentinië. De lead-outs maken zich klaar.
Nog tien kilometer
De openingsrit verloopt geheel zoals gepland voor de ploegen met een spurttroef in de rangen. We maken ons op voor een massaspurt.
Evenepoel
Remco Evenepoel heeft er voorlopig een rustige dag opzitten. Straks zal hij een belangrijke rol spelen in de sprinttrein van Fabio Jakobsen.
Zo goed als iedereen weer samen
De sprintersploegen willen maar wat graag meteen toeslaan. Met nog 65 kilometer op de teller, is zo als iedereen weer samen. Enkel twee moedige renners rijden nog vooruit.
Bergkoning Jurado
Jurado komt als eerste boven op de Cuesta de las Vacas. De Panamees is daarmee de eerste bergkoning in deze Ronde van San Juan.
Van zes naar elf
Nog vijf renners hebben de oversteek gemaakt. De elf leiders hebben met nog 113 kilometer voor de boeg, een voorgift van 2'20" op het peloton.
Zes koplopers
Zes onbekende namen kiezen het hazenpad. De sprintersploegen beseffen dat ze geen gevaar vormen en geven de zes leiders wat speelruimte.
Verschillende aanvalspogingen
Meerdere renners proberen te ontsnappen, maar het peloton laat voorlopig niemand wegrijden.
START!
De renners zijn vertrokken voor de openingsetappe. Kan Jakobsen meteen raak schieten voor Soudal Quick.Step? Het antwoord weten we over enkele uren.
Remco Evenepoel: "Zelf winnen wordt moeilijk, maar ik sloof me met plezier uit voor Fabio"
Eén voor één stapten de 26 deelnemende teams vanuit het Centro Civico de San Juan via de sfeervol verlichte voetgangersbrug over de Avenida José Ignacio de la Roza naar het presentatiepodium op de Plaza del Bicentenario de la Independencia. Luid aangemoedigd onderweg door wielergekke ‘locals’ - “Fuerte, muchachos! Sterkte, jongens!” - die Bernal, Sagan, Evenepoel en co. tegenhielden voor selfies en trakteerden op handshakes en high fives. Opvallend: velen weigerden die ostentatief, nog steeds op hun hoede voor sluimerend coronagevaar.
De voorstelling zelf oogde wat klef, niet gespeend van enig showgehalte als Argentijnen zijn. In een wat flauwe mix van choreografie, dans, muziek en vuurwerk stonden de renners zelf gelukkig centraal. Voor de leukste verrassing zorgde het Colombiaanse Team Medellin-EPM, waar Oscar Sevilla, Miguel Angel Lopez en ploegmaats zich op de scene prompt ontdeden van hun wielershirt en een lichtblauw-wit voetbalshirt met nummer 10 en de naam Messi op de rug showden, als eerbetoon aan Argentinië’s wereldtitel. Tot luid enthousiasme van het aanwezige publiek.
Ook Evenepoel liet het zich allemaal nog één keer welgevallen, maar we kunnen ons voorstellen dat hij maar wat graag een einde zag komen aan de reeks plichtplegingen van de laatste 24 uur. Ontmoetingen met provinciegouverneurs en ministers van sport, babbels met de Belgische, internationale en plaatselijke media - waarbij de vragen bij die laatsten soms langer uitvielen dan de antwoorden -, een langdradige algemene persconferentie en een late troepenschouw daar nog eens bovenop. Trop kan op den duur ook wel eens teveel worden.
Vanavond wordt er eindelijk gekoerst San Juan. De openingsrit van de 39ste editie met start (16u05 local time, 20u05 Belgische tijd) en aankomst (omstreeks 19u40 local time, 23u40 Belgische tijd) aan het Estadio Aldo Cantoni is 143,9 kilometer lang en op twee bultjes van derde categorie na biljartvlak. Eén voor sprinters dus, zoals er de komende dagen nog wel een viertal zullen volgen. Meteen voer voor snelheidsduivels als Sam Bennett, Fernando Gaviria, Elia Viviani, Giacomo Nizzolo, Peter Sagan en natuurlijk Europees kampioen Fabio Jakobsen, die niemand minder dan... de wereldkampioen in dienst krijgt.
Zelf winnen wordt hier moeilijk. Omdat er, bij gebrek aan een tijdrit, uiteindelijk slechts één etappe op mijn maat lijkt
In dienst, jawel. En dat zonder morren. Evenepoel blikt zijn eerste wedstrijd van het jaar eerder chill en ongedwongen tegemoet. Niks moet, alles mag in deze prille aanvangsfase van het seizoen, met het hogere en veel belangrijke doel (Giro) in gedachten. “Zelf winnen wordt hier moeilijk”, beseft hij. “Omdat er, bij gebrek aan een tijdrit, uiteindelijk slechts één etappe op mijn maat lijkt (de koninginnenrit met aankomst op Alto del Colorado, vrijdag). Al schuilen er misschien mogelijkheden in de nieuwe, vierde rit (woensdag, red.) naar Barreal, die onderweg ook een serieuze klim à la Colorado bevat. Maar ik sloof me dus met plezier uit voor Fabio. En streef zelf het best mogelijke resultaat na.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6
Niewiadoma wint in Hoei, Kopecky “amuseert” zich in dienende rol: “Was fijn om eens zo te koersen”
-
Jobat
Hoeveel verdient een uitzendconsulent? En zijn er specifieke diplomavereisten?
Ben jij iemand die snel andermans sterke kanten ziet en vlot kan inschatten hoe die passen bij een bepaalde taak of omgeving? Ben je bovendien probleemoplossend en analytisch aangelegd, klantgericht én empathisch? Dan zal je je - mogelijks - thuis voelen in de wereld van ‘talentontdekking’. Jobat.be vertelt je alles over de job van uitzendconsulent oftewel recruiter. -
1
Milan Menten verlengt bij Lotto-Dstny, waar momenteel nog veertien renners contract eind dit jaar zien aflopen
Milan Menten (27) rijdt ook volgend jaar nog bij Lotto-Dstny. De Limburger wordt bij de Belgische ploeg ingezet als tweede sprinter na Arnaud De Lie. Hij won vorig jaar GP Le Samyn, dit seizoen eindigde hij achtste in Nokere Koerse. -
-
PREMIUM7
Tien kilo zwaarder dan concurrentie en de geschiedenis tegen: hoe Mathieu van der Poel in Luik voor een ongelijke strijd lijkt te staan
-
9
Geen hoofdrol voor Van der Poel in Amstel Gold Race: “De koersen die mij het best liggen, zijn voorbij”
De winst in de Amstel Gold Race ging naar Tom Pidcock en niet naar Mathieu van der Poel. De wereldkampioen was voor de start topfavoriet, maar moet tevreden zijn met een 22ste plek. Al kan Van der Poel dat snel relativeren. “Ik kan niet verwachten dat het elke week prijs is”, aldus de Nederlander. -
PREMIUM4
Leo van Vliet geeft straks ‘zijn’ Amstel Gold Race af aan Flanders Classics: “Ik heb niet mijn ziel aan de duivel verkocht”
Eerst hing de fotofinish verkeerd (2021). Toen werd de verkeerde winnaar omgeroepen (2022). Dat de latere winnaarTadej Pogacar door de auto van de koersdirecteur op sleeptouw werd genomen (2023), was dan toch de druppel te veel. Want zondag krijgt Leo van Vliet (68) een andere chauffeur. Na 28 jaar is Walter Planckaert vervangen. En over twee jaar geeft Van Vliet zelf de fakkel van de Amstel Gold Race door aan Flanders Classics. Hij zal nog waken over ziel van de koers, die hij zijn kindje noemt. “Het moet geen Vlaamse leeuw worden.” -
2
Belgische achtervolgers veroveren zilver en vooral olympisch ticket in Canada
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
-
12
Tourwinnares Vollering ruilt ploeg van Kopecky naar alle waarschijnlijkheid voor FDJ-Suez
Het wegseizoen is alweer volop aan de gang. Op deze pagina blijft u op de hoogte van al het nieuws in wielerland. -
4
LIVEBLOG LUIK-BASTENAKEN-LUIK. Goed ingeduffelde Pogacar verkent laatste 90 kilometer, Van der Poel blijft binnen
Krijgen we hét duel van het voorjaar te zien in Luik-Bastenaken-Luik? Tadej Pogacar én Mathieu van der Poel staan er aan de start. De Luikse klassieker is traditioneel het laatste monument van het wielervoorjaar. Volg al het nieuws in aanloop naar Luik-Bastenaken-Luik in onderstaande liveblog. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
20 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageeradri zuiderwijk
Dirk Dessers
bob jansens
edwig Impen
lieve rigo