Limburgers denken na over eigen mobiliteitsgedrag: "Waarom rijden we met de auto naar een fitnesscentrum"

De vervoerregio Limburg organiseert volgende maand 5 mobiliteitscafés over de plannen om meer Limburgers op de fiets of het openbaar vervoer te krijgen. In elk café krijgen 100 Limburgers uitleg over hoe de plannen tussen nu en 2050 vorm zullen krijgen. Ze kunnen opmerkingen maken over die plannen, maar ze zullen ook stilstaan bij hun eigen mobiliteitsgedrag.

Vlaanderen telt 15 vervoerregio's waar de mobiliteit van de toekomst vorm moet krijgen. In Limburg valt de vervoerregio samen met de provincie. De 42 Limburgse gemeenten hebben samen met de provincie een scenario uitgewerkt om meer Limburgers op het openbaar vervoer en vooral op de fiets te krijgen. En de krijtlijnen van dat scenario wil de vervoerregio Limburg op 5 mobiliteitscafés uit de doeken doen. 

Stilstaan bij eigen mobiliteitskeuzes

Op elk mobiliteitscafé is er plaats voor 100 geïnteresseerden. Ze zullen opmerkingen of suggesties kunnen maken over de toekomstplannen. "Maar we zullen ook proberen om de aanwezigen te laten stilstaan bij het eigen mobiliteitsgedrag'", zegt Sven Lieten, een van de voorzitters van de vervoersregio Limburg. "Zo zien we dat de parkings van fitnesscentra nog altijd vol auto's staan en dat mensen zich daar eerst een halfuurtje warm fietsen, terwijl ze dat eigenlijk op weg met de fiets naar het fitnesscentrum hadden kunnen doen". 

Ook de cijfers bevestigen dat Limburgers nog altijd het meest van alle Vlamingen de auto gebruiken. Wat dan weer te maken heeft met het ontbreken van grote steden, de uitgestrektheid van de provincie, het grote buitengebied en vooral het ondermaatse openbaar vervoer. 

Vooral fietsverplaatsingen

Het mobiliteitsplan dat de vervoerregio heeft uitgewerkt, zet dan ook in op betere ontsluitingen met het openbaar vervoer en - vooral - een nog beter fietspadennetwerk, met bovenlokale functionele fietspaden en fietssnelwegen. "We willen nog iets meer inzetten op fietsen, omdat we al een fietstraditie hebben - vooral in weekends fietsen Limburgers massaal - en omdat we nu al heel wat goede fietspaden hebben", besluit Sven Lieten. 

In totaal zullen er 5 mobiliteitscafés georganiseerd worden, telkens in een andere regio binnen Limburg. Per regio zijn er 100 stoelen beschikbaar.  Het eerste mobiliteitscafé vindt plaats in Heusden-Zolder op 1 februari. Daarna volgen nog Dilsen-Stokkem, Diepenbeek, Borgloon en Lommel. Er moet vooraf ingeschreven worden

Meest gelezen