Bouw nieuwe Scheldetunnel is begonnen in Zeebrugge: elk van de 8 elementen is rechtop 40 meter hoger dan de Antwerpse kathedraal
Met het storten van een symbolische portie beton is maandagmiddag in de haven van Zeebrugge begonnen met de bouw van acht elementen die over een aantal jaren samen de nieuwe Scheldetunnel moeten vormen, als onderdeel van de Oosterweelverbinding. “Een historisch moment”, klonk het in koor.
LEES OOK. Wie zijn de vier verenigingen die protesteren tegen de aanleg van de Scheldetunnel?
Een historisch moment was het zeker. De aanleg van de Oosterweelverbinding is een van de grootste werven van Europa sinds decennia, maar de bouw van de acht tunnelelementen is op zich al een “huzarenstukje”. Voor de bouw van de tunnelelementen werd in Zeebrugge een stuk landbouwgrond uitgegraven tot een tijdelijk bouwdok. Dat is intussen bijna volledig afgewerkt. In dat dok worden gedurende de volgende twee jaar de acht delen gebouwd. Daarna wordt het bouwdok overgedragen aan het havenbedrijf en zal het gebruikt worden voor het ontvangen van schepen.
Directeur van aannemersconsortium COTU Jan Bauwens verduidelijkt: “Elk tunnelelement is 160 meter lang. Zet er eentje rechtop en het torent met bijna 40 meter boven de Antwerpse kathedraal uit. Dat zegt veel over de omvang van dit project.” Voor wie nog niet overtuigd is: elk tunnelelement weegt ruim 60.000 ton. Dat komt neer op het gewicht van 350 Boeings 747. Achter elkaar zullen de acht delen over een aantal jaren een nieuwe tunnel onder de Schelde vormen van 1,8 kilometer inclusief de delen op het vasteland en de tunnelmonden aan beide zijden.
LEES OOK. Het koninginnenstuk van Oosterweel is in de maak
“Huzarenstukje”
Jan Bauwens noemt de bouw van de tunnelelementen een “huzarenstukje”, maar voegde er meteen aan toe dat ook het transport van Zeebrugge, via de Noordzee en de Westerschelde, naar Antwerpen een enorme klus zal worden. Dat transport staat gepland voor 2025, wanneer de 8 tunnelelementen klaar zijn. “Transport is voor constructies van dergelijke omvang zo goed als de enige optie. Bovendien zorgen we er op deze manier ook voor dat het vervoer op een duurzame manier gebeurt”, legt de directeur van aannemersconsortium COTU uit.
De Scheldetunnel, die bestaat uit drie rijstroken in elke richting en een afzonderlijke fietskoker in het midden, wordt na 2025 in de Schelde geplaatst. De tunnel gaat op Linkeroever onder de grond tussen het natuurgebied Blokkersdijk en het Sint-Annabos. Op de rechteroever komt de tunnel boven aan het Noordkasteel. In 2030 moet de tunnel opengaan voor het publiek. Maar eerst moet er in Zeebrugge nog flink wat werk verzet worden.
De eerste portie beton die maandag werd gestort, is niet meer dan een symbolisch evenement voor de geschiedenisboekjes. Behalve bevoegd Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) was onder andere ook de Antwerpse havenschepen Annick De Ridder (N-VA) aanwezig in Zeebrugge. Beide politici wezen nogmaals op het belang van de bouw van de Oosterweelverbinding, voor de mobiliteit in Vlaanderen en voor de leefbaarheid in de brede Antwerpse regio. Zodra de politici verdwenen zijn, kan het echte werk beginnen.