Sprekende M&M’s verdwijnen tijdelijk uit reclames na kritiek dat ze “te woke” zijn

Snoepfabrikant Mars stopt tijdelijk met de sprekende snoepfiguurtjes waarmee het nu al decennialang promotie voert voor M&M’s. Minimale veranderingen aan de figuurtjes, zoals andere schoenen, hebben geleid tot verhitte kritiek van rechts Amerika, dat strijdt voert tegen alles wat - in hun ogen - “woke” is.

Steven De Bock
Bron: BELGA

“Amerika, laat ons praten. Het laatste jaar hebben we enkele veranderingen aangebracht aan onze geliefde sprekende snoepjes. We hadden niet gedacht dat het zou opvallen. En we hadden helemaal verwacht dat het internet zou ontploffen. Maar we snappen het, zelfs het schoeisel van snoepjes kan al polariseren. Dat was nochtans het laatste dat we wilden, want M&M’s wil niets liever dan mensen samenbrengen.”

Het is met deze mededeling dat snoepbedrijf Mars het gebruik van de sprekende snoepjes - de cartoon-achtige figuurtjes waarmee het al sinds 1960 promotie voert - tijdelijk opschort. Noodgedwongen, zo lijkt het, want de conservatieve kritiek galmt door heel de Verenigde Staten.

LEES OOK. M&M’s lanceert speciale verpakking die volledig in het teken van inclusiviteit staat 

Te platte schoenen, te weinig vrouwelijk, zo luidt de kritiek.© M&M’s

De eerste golf van protest kwam er naar aanleiding van een nieuwe look voor het groene en het bruine figuurtje, de twee vrouwelijke personages in het M&M-universum, begin vorig jaar. Het ene figuurtje droeg al jaren laarzen, het andere stiletto’s. De designers wilden genadig zijn voor beide figuurtjes en hen nieuw schoeisel geven dat ietwat comfortabeler zou lopen. Weg de laarzen, in plaats kwamen sneakers. En weg de al te hoge hakken. Het mocht ook wel met een wat bredere hak. Dat dachten ze althans in de kantoren van de snoepgigant.

Maar ze hadden geen rekening gehouden met het alziende oog van Tucker Carlson, een van de sterren van de conservatieve zender Fox News. In zijn show trok hij van leer tegen de verandering. Ze zou erop gericht zijn de figuurtjes te ontvrouwelijken. “M&M’s zal pas tevreden zijn als de cartoonfiguren totaal geslachtsloos zullen zijn. Tot het moment waarop je met geen van hen nog iets zou willen drinken. Dat is het doel.”

Eerst weggelachen, maar dat hielp niet

De eerste aanvalsgolf van Carlson ging snel voorbij, en werd vooral weggelachen. Maar hij lanceerde een tweede aanval toen Mars de figuurtjes inclusiever maakte en een nieuw paars figuurtje introduceerde, dat ook echt symbool moest staan voor inclusie. Toen schoot conservatief Amerika pas echt in een kramp. Zeker toen er ook nog eens M&M-zakjes werden gelanceerd met alleen de vrouwelijke kleuren. Het leidde ertoe dat Carlson de voorbije dagen zwaar te keer ging tegen het “woke” karakter van de sprekende snoepjes. Het internet volgde.

Mars maakte maandag bekend er tijdelijk mee te stoppen. Ze zullen vanaf nu promotie voeren met actrice Maya Rudolph.

Maar is Mars nu echt geplooid? Amerikaanse media houden er rekening mee dat de beslissing van Mars geen capitulatie is, maar een handige commerciële zet. Midden februari zal Mars een promotiefilmpje lanceren naar aanleiding van de Amerikaanse Super Bowl, het moment waarop heel Amerika voor de televisie zit. Nu al zijn ze zeker dat iedereen vol spanning naar dat spotje zal uitkijken.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER