Nog altijd ruim half uur aanschuiven op Antwerpse ring door werken aan viaduct van Merksem, avondspits belooft “nog zwaarder” te worden

© BFM

Er wordt nog steeds gewerkt aan het viaduct van Merksem op de Antwerpse ring. Daar was het dinsdagochtend op een bepaald moment dan een uur aanschuiven, van voor de Kennedytunnel. De avondspits belooft volgens Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum “nog zwaarder” te worden.

jvh

Er wordt al dagenlang gewerkt aan het viaduct van Merksem: dit weekend werden de brugvoegen – die aan dringende herstelling toe waren – in de richting van Gent hersteld, vanaf maandagavond 21 uur zijn de werken in de richting van Nederland gestart. Het verkeer kan er over slechts twee versmalde rijstroken. Dit weekend bleven de wachttijden beperkt tot zowat een kwartier, maar op weekdagen werd opnieuw gevreesd voor zware verkeershinder.

Dat bleek ook: volgens het Vlaams Verkeerscentrum begon er zich dinsdagochtend om half zes al “een file te vormen”, waarna de Liefkenshoektunnel tolvrij werd gemaakt. Om 7 uur stond er al een file die begon op de E17 ter hoogte van Antwerpen-West, voor de Kennedytunnel dus. Daar was het tijdens de ochtendspits “ver boven het uur” aanschuiven. Ook op de E313 en de E34 was het 20 kilometer stapvoets – en dus “ver, ver boven het uur” langer – aanschuiven. Omstreeks 10 uur was het nog altijd “een dik half uur” file.

Hele dag hinder

De hinder dreigt dan ook de hele dag aan te houden. “Daar hadden we ook al wekenlang voor gewaarschuwd, het gaat nu eenmaal om noodzakelijke werken”, zegt Bruyninckx. “Daar moeten op een gemiddelde werkdag in januari dagelijks zo’n 64.000 voertuigen passeren, het is niet verwonderlijk dat twee smalle strookjes die massa voertuigen niet kan slikken.” Het Agentschap Wegen en Verkeer en het Vlaams Verkeerscentrum raden dan ook aan om de werfzone indien mogelijk te vermijden, door om te rijden via de R2 door het havengebied.

De avondspits belooft bovendien nog erger te worden dan de ochtendspits, omdat het in die richting dan voornamelijk gaat om verkeer dat de stad probeert te verlaten. “Dan zal het vermoedelijk van hetzelfde laken een broek zijn, of zelfs nog erger”, aldus Bruyninckx. Zeker vrijdag – wanneer de ochtendspits in en rond Antwerpen al in de late voormiddag begint, dreigen lange files.

De werken zouden ten laatste dinsdagochtend 31 januari om 5 uur afgerond moeten zijn.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen