Duitsland onderzoekt of PayPal de concurrentiewetgeving respecteert

Het Bundeskartellamt, het Federale Kartelbureau, inspecteert of betaalreus PayPal wel volgens de regels speelt in Duitsland. Het bedrijf zou handelaars een verbod opleggen om hun goederen of diensten goedkoper aan te bieden bij een andere betaalmethode.

Waarom is dit belangrijk?

Eerlijke concurrentie is noodzakelijk om een gezonde markt te creëren en consumenten te beschermen. Mogelijk misbruikt PayPal zijn sterke marktpositie om de betaalkosten hoog te houden.

In het nieuws: Het kartelbureau is een procedure gestart tegen PayPal omwille van praktijken die concurrenten mogelijks uitsluiten en de prijsconcurrentie beknotten.

  • PayPal wordt op de vingers getikt omdat ze handelaars verbieden om hun goederen of diensten aan een lagere prijs aan te bieden bij goedkopere betaalmethodes dan PayPal.
  • Daarnaast liet het betalingsbedrijf niet toe dat bedrijven andere betaalmethoden dan PayPal stimuleerden. Dit beperkt een eerlijke concurrentie, en is dus verboden.
  • Andreas Mundt, directeur van het Bundeskartellamt, zegt hierover dat “deze clausules de concurrentie beperken en een inbreuk vormen op het verbod op misbruik van machtspositie”. Er moet nu “beoordeeld worden hoe groot de marktmacht van PayPal is en in hoeverre online verkopers afhankelijk zijn van het aanbieden van PayPal als betaalmethode”.
  • Op dit moment is het bedrijf de marktleider in online betalen. Toch zijn ze ook de duurste. Het standaardtarief in Duitsland bedraagt tussen de 2,49 en 2,99 procent van de betaalde som plus een bedrag tussen de 0,34 en 0,39 euro.
  • PayPal gaf tot nog toe geen reactie.

Het bredere verhaal: In 2021 verstrakte Duitsland de regels rond concurrentie aan, met een scherpere focus op de digitale sector.

  • Andere techbedrijven waaronder Google, Facebook, Amazon en Apple worden ook door het Federale Kartelbureau onderzocht.
  • Mundt zei dat “het voornamelijk de consumenten zijn die zullen lijden, aangezien zij degenen zijn die indirect voor deze hogere kosten betalen via de prijzen van de producten.”

(evb)

Meer