Direct naar artikelinhoud
NieuwsWoke

M&M’s zwicht na conservatieve druk: ‘woke’ snoepjes geschrapt in reclamespots

De nieuwe M&M's-verpakkingen houden de gemoederen bezig in de Verenigde Staten.Beeld rv

Zoek niet langer naar paarse M&M’s in reclamespots. Fabrikant Mars Incorporated stopt voorlopig met de bekende geanimeerde snoepjes. Voortaan zal actrice Maya Rudolph in de spots te zien zijn. Een deel van de conservatieve rechterzijde in de Verenigde Staten protesteerde tegen enkele ‘te woke’ figuurtjes.

In de reclamespots tonen de verschillende kleuren M&M’s hun ‘persoonlijkheid’. Zo is op de website van de fabrikant te lezen dat de oranje M&M paniekerig de deur verlaat, de blauwe altijd blij is en de gele houdt van enge verhalen. Ook verschillen ze in uiterlijk: de bruine M&M draagt een bril en hakken, de groene heeft lange wimpers en draagt sneakers, de blauwe draagt pantoffels.

Toen Mars, de producent van M&M’s, onlangs aankondigde dat het zakjes vrouwelijke M&M’s zou gaan verkopen, ontstond ophef. In het zakje zitten alleen de groene, bruine en – als nieuwe kleur – paarse M&M’s. De paarse M&M werd geïntroduceerd als een zangeres met een eigenzinnig karakter. Op de verpakking van de nieuwe zakjes staan de drie M&M’s ondersteboven afgebeeld met de tekst ‘supporting women who are flipping the status quo’.

Niet iedereen kan echter lachen met de nieuwe personages en hun persoonlijkheden. Een deel van conservatief Amerika ziet de volgens hen ‘woke’ ontwikkelingen met lede ogen aan. Onder meer de bekende televisiepresentator Tucker Carlson besteedde er in zijn programma op Fox News aandacht aan.

Zo hielden de groene en bruine M&M in een van de advertenties elkaars hand vast. “De groene M&M heeft dan wel haar laarzen terug, maar is nu blijkbaar lesbisch”, zei Carlson daarover op Fox News. “En de paarse M&M is obees.”

Een andere conservatieve commentator, Nick Adams, vroeg een formele verontschuldiging van Mars. Adams wil dat er ook een mannelijke verpakking komt. “Deze vrouwelijke M&M’s zijn een klap in het gezicht voor mannen overal.”

Twitter bericht wordt geladen...

‘Doel is net mensen samenbrengen’

De kritiek uit conservatieve hoek blijft niet zonder gevolgen. In een mededeling laat M&M’S weten dat ze niet hadden verwacht dat de figuurtjes zo zouden polariseren. “Dat was het laatste wat we wilden, want ons doel is net om mensen samen te brengen. We dachten niet eens dat de veranderingen zouden opvallen. Daarom hebben we beslist om er tot nader order een punt achter te zetten achter.”

In de nieuwe reclamecampagnes worden de geanimeerde snoepjes worden vervangen door de Amerikaanse comédienne en actrice Maya Rudolph.