De rode Thalys- en de blauwe Eurostartrein broederlijk naast elkaar. Beide al met het nieuwe logo.

Eurostar en Thalys fuseren: merknaam Thalys verdwijnt tegen eind dit jaar

Eurostar en Thalys hebben hun fusie officieel beklonken. Beide bedrijven achter de hogesnelheidstreinen worden één bedrijf. Vanaf eind dit jaar zullen alle treinen tussen Brussel, Londen, Parijs, Amsterdam en Keulen rijden onder de naam Eurostar, met een vernieuwd logo. De naam Thalys verdwijnt.

Bij een fusie hoort een nieuw logo. Dat nieuwe logo is een ster die symbool moet staan voor de verbindingen die de treinen aanbieden. "Brussel vormt het centrum van de ster", zegt Gwendoline Cazenave, de CEO van Eurostar Group. Niet alleen is de hoofdzetel van de groep er gevestigd, "Brussel vormt ook het centrum van ons netwerk, waar we op minder dan twee uur zijn van al onze bestemmingen."

Wie goed kijkt ziet het oude logo nog onder de nieuwe sticker.

De komende maanden wordt het nieuwe logo op alle Eurostar- en Thalys-treinen gekleefd. Aan het uitzicht van de treinen wordt voor de rest niet geraakt. Het is de bedoeling dat tegen het najaar het merk Thalys volledig verdwijnt. Er zouden tegen dan ook een eengemaakte website en app moeten zijn.

Er werd voor de merknaam Eurostar gekozen, omdat die erg bekend is bij de consumenten, zowel binnen Europa als daarbuiten, zo zei Cazenave nog. De ster in het logo is geïnspireerd op de 'Etoile du Nord', de oorspronkelijke treindienst die Parijs, Brussel en Amsterdam met elkaar verbond, en is een eerbetoon aan het eerste Eurostar-logo, voegde ze toe.

Aantal passagiers verdubbelen tegen 2030

De Eurostar Group legt de lat voor zichzelf meteen hoog. De fusiegroep wil 30 miljoen passagiers vervoeren per jaar tegen 2030, of dubbel zoveel als in 2022. Dat heeft Gwendoline Cazenave, de CEO van de groep, gezegd naar aanleiding van de voorstelling van het nieuwe Eurostar-logo.

In 2022 vervoerden Eurostar en Thalys samengeteld 15 miljoen passagiers. Er was nog een impact van corona, aldus Cazenave. "We startten het jaar op minder dan 30 procent van het aantal passagiers in 2019 (voor corona, red.). Maar de klanten zijn bijna in één klap teruggekeerd: op drie maanden tijd zaten we aan 80 procent, en in de zomer aan 90 procent."

De eerste stap om de ambitie waar te maken, is terugkeren naar het precoronaniveau. In 2019 waren er 19 miljoen reizigers. Cazenave is ervan overtuigd dat dat aantal dit jaar weer gehaald zal worden.

BEKIJK - Eurostar wil tegen 2030 30 miljoen mensen vervoeren en dat zal gebeuren met deze treinen:

Videospeler inladen...

Meest gelezen