Niet meer dan 9 uur per dag leveren en recht op minimumvergoeding: strengere postwet pakt wantoestanden bij pakjeskoeriers aan

Pakjeskoeriers zullen binnenkort maximaal nog 9 uur per dag pakjes mogen leveren. En zelfstandige koeriers krijgen recht op een minimumvergoeding. Dat zijn twee opvallende wijzigingen aan de postwet die federaal minister van Post Petra De Sutter (Groen) klaar heeft. "We willen er zo voor zorgen dat we geen oververmoeide en onderbetaalde koeriers meer hebben."

Extreme uren, zwartwerk, kinderarbeid, bijzonder lage vergoedingen: de soms bedenkelijke arbeidsomstandigheden bij bepaalde pakjeskoeriers zijn in de voorbije jaren al meermaals aangekaart. Minister van Post Petra De Sutter (Groen) heeft nu een wetsontwerp klaar dat de problemen in die relatief jonge sector ook effectief moet aanpakken. De federale ministerraad heeft dat voorontwerp, een aanpassing van de bestaande postwet, ook al goedgekeurd.

Concreet zullen koeriers nog maar maximaal 9 uur per dag pakjes mogen bezorgen. Daarna mogen - of beter: moeten -  ze rusten. Twee keer per week mag dat oplopen tot 10 uur per dag, zolang de totale werktijd in 1 week niet stijgt boven de 56 uur. En per 2 weken mogen ze hoogstens 90 uur werken.

De aangepaste postwet zal koeriers ook verbieden om te werken tegen te lage vergoedingen. "Zelfstandige pakjesbezorgers moeten een billijke vergoeding krijgen, een wettelijk minimumvergoeding die vergelijkbaar is met wat werknemers in de sector krijgen", zegt De Sutter daarover. Ze kijkt daarvoor in het bijzonder naar het loon van  werknemers uit het paritair comité wegvervoer voor derden. 

We vragen meer transparantie. We willen in kaart brengen wie in die sector actief is, zodat we kunnen controleren wie al dan niet de wetgeving volgt

Minister van Post Petra De Sutter (Groen)

"We willen er zo voor zorgen dat we geen oververmoeide en onderbetaalde koeriers meer hebben." Hoe de minimumlonen exact zullen worden berekend en hoe de werkuren zullen worden gecontroleerd, moet wel nog worden vastgelegd.

Minister van Post Petra De Sutter (Groen).

Transparantie

Opvallend nog: de opdrachtgevers van koerierbedrijven, vaak grote post- en pakketbedrijven, zullen beter op hun tellen moeten passen als ze bedrijven in onderaanneming inschakelen. "Ketenverantwoordelijkheid" heet dat. Als de bezorgers die voor hen in de weer zijn te weinig worden betaald of te lang rijden, kunnen de pakketbedrijven worden beboet. "Dat kan oplopen tot vijf procent van hun omzet. Als je weet dat grote pakjesbedrijven tot in de miljoenen euro omzet hebben, is het duidelijk dat het over zware boetes kan gaan."

BEKIJK - "Er bestaan al controlesystemen, koppel al die gegevens aan elkaar en dan zullen er wel alarmbellen afgaan":

Videospeler inladen...

"We vragen meer transparantie", legt De Sutter uit. "We willen in kaart brengen wie in die sector actief is, zodat we kunnen controleren wie al dan niet de wetgeving volgt." Sectorwaakhond BIPT wordt daarvoor ingeschakeld. "Pakketbedrijven moeten daarnaast ook een coördinator aanstellen en een plan opstellen om pakjesbezorgers te informeren over hun rechten, zodat ze in de beste omstandigheden hun werk kunnen doen."

Meest gelezen