Eurostar rijdt door Brexit opzettelijk met honderden lege zitplekken
Voor heel wat mensen is de Eurostar dé ideale manier om naar Londen te reizen. Toch zijn er op de treinen van Londen naar Parijs vaak honderden lege zitplekken. De treinen die vanuit Amsterdam vertrekken, zijn voor meer dan driekwart leeg. De oorzaak? Sommige stations hebben geen ruimte om de grenscontroles – die sinds de Brexit van kracht zijn – degelijk uit te voeren. En daarom worden opzettelijk duizenden zitplaatsen niet verkocht.
Eurostar worstelt sinds de Brexit met de paspoortcontroles. Die zijn sinds het Verenigd Koninkrijk de EU verliet veel tijdrovender geworden. Want zoals de Britse regering in de terugtrekkingsovereenkomst heeft gevraagd, moeten Britse reizigers in beide richtingen hun paspoort laten afstempelen door EU-grensbeambten. Ook de Europese bezoekers worden onderworpen aan strengere controles bij de UK Border Force-posten in de stations op het Europese vasteland.
Maar niet elk station waar de trein halt houdt, heeft genoeg ruimte en voldoende infrastructuur om alle reizigers tijdig doorheen de grenscontrole te loodsen. De Eurstarvoorzieningen in de stations werden initieel ontworpen om passagiersstromen binnen de EU te verwerken, met minimale administratieve vereisten voor de meeste passagiers. Sinds 2020 zijn de verwerkingstijden echter met minstens 30% gestegen, wat lange wachttijden voor reizigers veroorzaakt.
We zijn een Europees bedrijf. Ons doel is om de mobiliteit te vergroten.
Begrenzing capaciteit
De Britse vervoerder heeft daarom besloten dat de eerste golf ochtendtreinen vanuit Londen en continentaal Europa maximaal 550 passagiers mogen vervoeren. Daardoor blijven maar liefst 350 stoelen, of 39 procent van de totale capaciteit, leeg. Later op de dag kunnen wel meer stoelen worden gevuld.
Eurostar heeft het aantal treinen tussen Londen en Parijs al teruggebracht van 18 naar 14 per dag. Daarnaast is ook de capaciteit op Amsterdam Centraal zeer beperkt. Er vertrekken dagelijks treinen die voor 78 procent leeg zijn. Slechts 250 van de 900 zitplaatsen worden verkocht wegens de strenge grenscontroles. Daarbovenop kunnen nog eens 175 passagiers niet worden opgepikt in Rotterdam. De Eurostartrein verlaat daardoor halfleeg Nederland. Wel stopt de trein voor meer reizigers bij ons, in Brussel-Zuid.
Verbetering van faciliteiten in Amsterdam
“We zijn expert geworden in het begrenzen van de capaciteit van onze treinen”, aldus de CEO van Eurostar, Gwendoline Cazenave. “Het is jammer dat we niet genoeg zitplaatsen kunnen aanbieden door deze opstoppingen in de stations. We zijn een Europees bedrijf. Ons doel is om de mobiliteit te vergroten.”
Toch is er ook beterschap in het vooruitzicht. Vanaf 2025 zouden er verbeterde faciliteiten komen in het station van Amsterdam. 600 passagiers zouden dan kunnen instappen, ongeveer twee derde van de capaciteit.
En dan zijn er ook nog de stations in het Britse Kent, Ebbsfleet en Ashford. De plannen om de Eurostar in deze steden te laten stoppen, zijn voorlopig op de lange baan geschoven. Zolang de capaciteitsproblemen in de hoofdsteden niet zijn opgelost, zal Eurostar deze drie stations niet opnemen in zijn reistraject.
Brussel-Zuid als centrum van Eurostarnetwerk
Tijdens de voorstelling van het nieuwe logo, dat gepaard ging met de aankondiging van de fusie met Thalys, vertelde Cazenave dat het bedrijf wil groeien van 19 miljoen passagiers in 2019 tot 30 miljoen in 2030. Eurostar en Thalys zullen een getrouwheidsprogramma delen en de verbindingen in de knooppuntstations zullen verbeteren, met Brussel-Zuid als centrum van het netwerk.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen