Federale transportbond wil zelf meer vrachtwagens 's nachts laten rijden: "Maar dat vraagt meer nachtwerk van winkels en bedrijven"

De transportfederatie Febetra roept haar eigen vrachtwagenbedrijven op om zoveel mogelijk 's nachts te rijden of buiten de spitsuren. Dat meldt Febetra aan Radio 2 in Antwerpen. Op die manier zou het bijvoorbeeld minder druk kunnen worden op de Antwerpse Ring. "Maar dan moeten onze klanten ook flexibeler worden", klinkt het.

De transportfederatie Febetra roept vrachtwagenchauffeurs op om zo veel mogelijk 's nachts te rijden of buiten de spitsuren. Op die manier zou het rustiger kunnen worden op de Antwerpse Ring. Daar was het de afgelopen week vaak erg druk, onder andere door werken aan het viaduct in Merksem.

Meer nachtwerk nodig in bedrijven

"De wil is er bij transportbedrijven, maar alles hangt natuurlijk af van de klant", klinkt het bij Isabelle De Maeght van Febetra. "Die bepaalt wanneer er geleverd moet worden en dus ook wanneer de vrachtwagenchauffeurs moeten rijden." Febetra zelf staat zeker achter het nachtwerk, maar benadrukt dat de hele logistieke sector moet meewerken. "Veel bedrijven hebben vandaag ook niet de infrastructuur die nachtwerk toelaat"

Febetra vreest bovendien dat de winkels en bedrijven geen volk hebben om 's nachts de chauffeurs te ontvangen. "Het kan niet zijn dat de chauffeurs 's nachts aankomen en moeten wachten tot de klant de poort opent", zegt De Maeght. "Al geloof ik wel dat het mogelijk is dat sommige klanten zich zo organiseren dat vrachtwagens 's nachts kunnen aankomen, zonder dat het personeel van de klant aanwezig moet zijn." 

Op dit moment kunnen in de grootste terminals in de haven ook 's nachts al containers geladen en gelost worden. 

Meest gelezen